Sunday, 16 January 2011

(77) Tweelingen

Het was vrij windstil geweest de dagen in het begin van de week, en er was veel sneeuw gevallen, ook op de bomen.
Niets vermoedend, nou ja bij wijze van spreken dan, reed ik naar huis en ineens stak er een stevige zijwind op. Niet dat ik dat in de auto kon voelen, maar de bomen schudden ineens hun hele sneeuwvoorraad op de weg uit, of beter gezegd pardoes op mijn voorruit... het werd even zwart voor mijn ogen...( of eigenlijk wit) het duurde even voor ik de weg weer zag. Niet gevaarlijk, maar wel even schrikken!

In de midweek drie dagen bij Van Ameyde in Oslo gewerkt. Een vervolg training voor het scannen van documenten. Het was weer lekker ouderwets om op kantoor te zitten. Het ging ook dit keer weer zonder problemen. 
Doordat ik de avonden (en die beginnen hier om vier uur s'middags) voor mezelf had, kon ik de stad een beetje verkennen. Fijn langs de haven gelopen, waar het zelfs op deze doordeweekse dagen behoorlijk toeristisch was. Erg veel uitgaansgelegenheid hier! En een prachtige omgeving om even de benen te strekken en wat frisse zee-lucht te scheppen. Ook zijn er veel winkels geopend s'avonds, ik heb mijn ogen uit gekeken in 'Oslo City' een winkelcentrum in een torenflat vlak bij het centraal station. Zo zag ik er een platenzaak waar ze CD's verkochten die ik in tientallen jaren niet gezien had! 

Aan het eind van deze week ook op het vijfde en laatste liftstation gezeten 'Tvillingen' (Tweelingen). Het kan geen toeval zijn dat het nummer van dit artikel een tweeling '7' in zich heeft....hahahhaha. De Tvillingen lift is een sleeplift die naar de enige zwarte piste gaat, maar je kan op de top ook rechtsaf als je dat te gortig is! Ook deze lift moet je met de ski's ondergebonden in de ochtend controleren. Het skiën gaat nu al zo goed dat ik zonder te vallen weer in het dal kan komen! 

Onwijs grappig, of moet ik zeggen imposant, is dat kinderen van twee turven hoog zelfstandig zo'n sleeplift stang bekomen! Flott! Of soms geholpen door een ander kind die zich met één turf meer al een hele kanjer vindt.
Perfecte temperatuur om te skiën trouwens! Niet kouder dan 5 minusgraden... Ik heb me laten vertellen dat het vorig jaar in deze tijd -26 was. De vorstperioden gaan hier normaal wel van gematigde vorst tot strenge vorst, maar er is geen pijl op te trekken. De komende paar dagen komt het kwik weer in de pluss-grader. Niet normaal voor de tijd van het jaar! Net als in NL zijn januari en februari de koudste wintermaanden, en dan verwacht je geen +5!


Vrijdag zat mijn volgende bier-experiment (Danish Style Pilsner) een week in de fles, dus kon daarvan een flesje geopend worden voor een smaakproef. Ook dit is weer een pilsje om van te watertanden! Echt heel lekker bier! Alles  gaat tegenwoordig in de 33cl flesjes van de Scandinavische brouwers, wat wel zo handig is!

Erg goed bericht: ik heb een bod op mijn huis gekregen! Iets lager dan verwacht, maar ik neem het met graagte aan! Nu nog even hopen dat het voor de koper financieel ook in orde komt, en dan kan ik op zoek naar een koophuis hier in 'mijn' Drangedal.

Deze week mee gedaan aan een reddingsoefening. Een keer per maand wordt er geoefend in het redden van mensen die vast zijn komen te zitten in de stoeltjeslift. Wettelijk is bepaald dat in geval van nood (bv. uitvallen installatie) alle passagiers binnen twee uur uit hun stoeltje bevrijd moeten worden. Ga er maar aanstaan! Omdat ik nog niet getraind was mocht ik als slachtoffer in een van de stoeltjes plaatsnemen en werd ik 'gered'. Leuk om te zien hoe dat in zijn werk gaat! Ik was onder de indruk van de professionaliteit van de mannen! De volgende keer zal ik waarschijnlijk in zo'n harnas over de kabel moeten glijden om iemand naar beneden te krijgen. Voor het zover is zal ik eerst genoeg op het 'droge' moeten oefenen.

-