Sunday, 6 February 2011

(80) Sneeuwstorm!

Een week terug hadden we een ietwat dramatisch weekend op Gautefall; zaterdag een ernstig ongeval op de piste met zodanig letsel dat een helikopter de persoon op kwam halen. Zondag was er een slimmerik met té groot hart, die van mening was dat hij halverwege (5 mter tot de grond) uit de stoeltjeslift wel naar beneden kon springen... hij bleef vervolgens met zijn jas aan de stoel hangen en voor de liftbestuurder de melding kreeg en stopte, hing hij boven het hoogste punt tot de grond! Hij moest door ons reddingsteam naar beneden geholpen worden. Waarschijnlijk kon hij, eenmaal beneden, op zoek naar een schone onderbroek...hahahaha
   
Vroeg of laat moest het dan toch van komen; ik moest een bezoek brengen aan de plaatselijke tandarts (tannlegen heet dat hier)... Deze week dus voor controle geweest, foto's gemaakt, tandsteen verwijderd en de boel in orde bevonden.... pffff... is altijd weer een opluchting, ja toch!?
"Je poetst goed!" hij moest eens weten! Gewoon een keer per dag poetsen is volgens mij wel voldoende, je moet gewoon de mazzel van een goed gebit hebben! Heb je dat niet, kan je mogelijk alle zeilen bijzetten. Aardige vent trouwens die ook nog eens goed verstaanbaar Noors sprak, dat is wel zo fijn! Ik heb al eerder gezegd dat er geen Algemeen Beschaaft Noors (ABN) bestaat, en iedereen dus doet wat hem/haar geleerd is. Op mijn werk moet ik dan ook nog steeds moeite doen om het een en ander te verstaan, dat in combi met veel Deense toeristen... vaak geen chocolade van te maken! 


Op dinsdag kwam men voor een interview voor NRK-radio, de Noorse NOS zeg maar. Onderwerp was de groentenkwekerij 'Damfjell Grønnsaker' en het coöperatieve project 'Smaken fra Drangedal'. Een beetje promotie is nooit weg! Het lukte me vrij redelijk om het hele verhaal in het Noors te doen, maar af en toe stuit je toch op een  woord of zinsbouw die je nog niet geleerd heb. Door het ontbreken van ABN, ben ik van mening dat je ook gewoon maar een woord kan verzinnen. Vaak begrijpen ze wel wat je zeggen wil, en je kan altijd omschrijven, al dan niet met handen en voeten...hahahah. Op de site van de NRK staat een stukje over dat interview geschreven: 

Op de kleine lift was deze week een mannetje van twee turven hoog bezig met het zich eigen maken van het skiën. Zeer grappig om te zien hoe hij, met té grote handschoenen, om de liftstang te pakken te krijgen hem bij wijze van spreken omhelsde! En daar ging hij dan... een stukje de piste op... en keer op keer op, in mijn ogen exact het zelfde punt, liet hij de stang los en begon aan de afdaling. Pas na een aantal keer zag ik dat hij hoger durfde. Niet elk kind is hetzelfde en deze had duidelijk de angst in de benen, of hij was gewoon erg voorzichtig! Een paar dagen later zag ik hem samen met zijn ouders op de Melkweg-lift. Lessen geleerd, en in 'zijn' tempo! Ik zit in de luxe positie om alle liftstations te mogen bedienen, waardoor ik die kids steeds op andere plekken zie komen. Ik kan daar zó van genieten!

Het weer was deze week wisselvallig met veel plussgrader. Gevolg van die hoge temperatuur was dat we eindelijk weer verse sneeuw kregen! In mijn optiek hebben we 5-10 cm gehad en dat kwam soms in de vorm van een sneeuwstorm, met pieken van 13 m/s! Door de wind werden de stoeltjes van de lift zo heen en weer geblazen dat we de toegang afsloten en een half uur zonder passagiers gedraaid hebben. 

In mijn 'bierkelder' staat op dit moment iets van 50 liter bier op voorraad! Vijf verschillende smaken, maar stuk voor stuk heerlijk! Nu moet ik niet liegen... de Adbijbier is me net even te bitter...
Lekker hoor om na een werkdag een flesje van je eigen gemaakte bier open te trekken!
'Skol'! (= Noors voor proost!)

Noors voor beginners: In de Noorse taal kom je vrij vaak de afkorting Moh. tegen wat betekent: 'meter over havet' (meter boven zeeniveau).

-