Sunday, 13 February 2011

(81) Blauwbekken

Maandag op mijn vrije dag in Oslo mijn klant bezocht en afspraken gemaakt voor levering van groenten.
Goed gesprek, waarin men weer duidelijk de tevredenheid over het vorige seizoen liet merken. Binnenkort krijg ik een overzicht van de aantallen die ze in 2011 per week geleverd willen zien. Als ik dat eenmaal heb, kan ik verder met mijn planning. De tijd van het voorbereiden van de groententuin komt steeds dichterbij.   

Deze week op Gautefall weer de maandelijkse reddingsoefening gedaan, dit keer werd ik actief ingezet met het zekerheidstouw. Hiermee moet de man op de grond de reddingswerker aan de kabel vooruit te helpen en bij het laten zakken van de passagiers voor een goede afdaling zorgdragen. Een nuttige oefening!

Toen ik voor het eerst op het ski-senter kwam, en dat is alweer bijna een jaar geleden, was het opvallend om te zien dat iedereen de ski's en stokken buiten op de sneeuw achterlaat, en hop het restaurant ingaat... Diefstal? Niet schijnt hier niet voor te komen! Mijn auto doe ik al tijden niet meer op slot en het frontje van de autoradio... die heb ik tot nu toe alleen in NL eraf gehaald! Wat een genot om in een omgeving te wonen waar andermans eigendom nog heilig is!

(uit de oude doos; Piet in 2000 in Frankrijk)

Brokkenpiloten zie je zat op de plek waar ik werk! Een vond ik het vermelden wel waard: een gast komt met een stel van zijn maten op snelheid de helling afzetten, en DOEF! hij gaat onderuit en tot mijn verbazing verliest hij niet slechts zijn beide ski's. nee de laarzen zitten nog aan de ski's vast als hij ze uit de sneeuw haalt! Hij op sokken naar beneden... nouja...! 'held op sokken' :-)

Op de dag dat ik de stoeltjeslift bestuur, is het een soort van hobby geworden om het niet doorsnee bestijgen van de lift goed af te laten lopen. Bijv. als iemand te laat doorheeft dat diens maat al naar de liftstoel gaat, en dan op het laatste nippertje óók vooruit komt; tegelijk met de stoel die om de bocht komt. Door de snelheid traploos te reduceren weet ik die persoon dan min of meer óp te vangen. Echt lachen om dat te zien slagen! Dat zijn de krenten in de pap! Op andere momenten voel je je soms net een een attractie in de dierentuin. Echt iedereen kijkt naar binnen als ze langs je hokje gaan. Mijn Australische collega had eens het idee om boven het hokje 'ZOO' op te hangen...hahahaha. Ach ja feit is dat ik zelf ook de hele dag mensen zit te kijken! Nu doe ik dat wel beroepshalve, maar het is best geinig om al dat pluimage langs te zien komen. (zouden de dieren in de 'Zoo' er ook zo over denken?)

Op de cursus een proefexamen gedaan (Norskprøve). Ik ben niet zo van het halen van diploma's en heb het voor mijn werk ook niet nodig, maar toch is het leuk om te constateren dat ik het niveau van Norsk2 met gemak gehaald heb. Volgende week doen we 'prøve3' en als je dat haalt ben je qua taal officieel ingeburgerd! Ik ben benieuwd! 

(het pak sneeuw tot nu toe...)

Gisteren schrok ik me een hoedje toen ik in de keuken naar de buitentemperatuur keek... 25 minusgraden!!! En dat terwijl het een dag eerder om dezelfde tijd nog slechts 3 minusgraden was! Bizar en ook vervelend want ik was de voorgaande avond vergeten, of liever gezegd; ik had er geen zin in, om de autoruiten af te dekken tegen de bevriezing. Ik kon dus weer mooi staan schrappen! Het was een ogenschijnlijk dun laagje maar het zat er zó vast op dat ik antivries op de ruit moest spuiten om het los te krijgen! Al met al weer een hoop werk dat ik eenvoudig voorkomen kon hebben! "Met de kennis van nu, had ik toen anders gehandeld..." hahahahha

Maar goed, mijn werkdag op Gautefall was met -15 wel de koudste tot nu toe. Ik ben allang niet meer onder de indruk van dergelijke temperaturen, en wacht altijd maar af hoe het 'aanvoelt'. Nou, het voelde aan als best een lekker temperatuurtje! Een week eerder stond ik ook op zaterdag buiten maar toen bij +3 en een fikse wind; koud dat ik het had!!! Met name koelen de voeten erg af als het waait. Bij die -15 ging het veel beter om de boel een beetje op temperatuur te houden. In NL ga je bij die temperatuur (heet 'strenge' vorst in NL als ik me niet vergis) een klein beetje dood, hier denk je dat het voorjaar in de lucht zit! Geloof het of niet, het is echt waar!  

Heugelijk feit; mijn eerste maandsalaris in Noorse Kroner is binnen... YES!
...en hopelijk na drie nachtjes slapen wéér een heugelijk moment!

-