Sunday, 6 March 2011

(84) Laatste Weken van Winter

Het is maart, en traditioneel roert die zijn staart. Wie of wat is 'Maart' eigenlijk? Op een kalender van de popgroep 'Normaal' werd hij ooit afgebeeld als varken, maar of dat correct is? Er zijn zo veel beesten met een staart... hahaha

De winter in Drangedal lijkt nu definitief op zijn retour te zijn. In Tørdal werd het deze week op het midden van de dag +8 graden! Bij dat soort temperaturen gaat het smelten van de sneeuw uiteraard behoorlijk rap! En dat moet ook, want over een week of vier zal de meeste sneeuw toch wel gesmolten zijn. Vorig jaar verhuisde ik op 2 april, en was rond het huis (getuige de foto's) al grotendeels sneeuwvrij, dit terwijl ik in maart 2010 (vandaag precies een jaar geleden!) nog foto's maakte van een prachtige besneeuwde omgeving. 

(4 maart - 2 april 2010)

Op mijn werk is het 'voorjaar' ook behoorlijk te merken: donderdag was het ook daar +8 graden op mijn wat hoger gelegen liftstation. Bij het starten van de werkdag loop ik altijd eerst even langs de thermometer en zag daar dat het -4 was. Geen verrassing voor de vroege ochtend. Wat wel een verrassing was (ik heb minstens drie keer gekeken, om vergissing uit te sluiten) was de temperatuur bij mijn liftstation van die dag 'Melkeveien', die zich op 500 m.o.h. bevindt: +5 graden las ik af!!!!
De natuurkunde heeft ons geleerd dat koude lucht zwaarder is dan warme. Dat uit zich dus op deze manier; met een verschil van 9 graden op een paar honderd meter hoogte verschil. Dat is toch best bizar te noemen!

Rond het middaguur heb ik, omdat het vrij windstil was, een paar uur zonder jas aan buiten gestaan!. Het leek werkelijk op een vroege lentedag; heerlijk zo die warmte van de zon! Ook hoor ik de vogels steeds vaker fluiten, die zijn duidelijk al bezig met de toekomst.

Op de wegen zijn de eerste stukken al geheel ijs en sneeuwvrij en wordt op meerdere plekken de wegmarkering alweer zichtbaar. Op de wegen waarop de zon de hele dag kan schijnen is het door smeltwater aan het eind van de dag flink nat, en niet altijd even betrouwbaar 'nat'. Vaak is het een combi van water en ijs, en dat is net zo glad als alleen ijs. Nee, het rijgedrag van de bestuurders moet nog even ingesteld blijven op 'wintercondities'! "Opvriezende weggedeeltes", hoorde ik vaak in het weerbericht vroeger, maar gek genoeg lijkt al die nattigheid in de nacht te verdampen, want de plassen zijn in de ochtend allemaal weg, en is de weg niet boven normaal 'glad'.

Waar het wel glad is; op de traptreden achter mijn huis! Steeds vaker moet ik eerst spikes onder mijn schoenen binden voor ik de deur uit ga. Die anti-slip hulp is van onschatbare waarde gebleken deze winter, ook op mijn werk heb ik ze aan als de ondergrond ijs is, of smeltende sneeuw de boel glad maakt.

(Past onder elke schoen/laars, en kost per paar 89 kr.)

Maar goed.... we hebben nog een paar weken winter tegoed, dus er kan nog van alles gebeuren!

-