Sunday, 13 March 2011

(85) Gezichtsbedrog

Of liever 'Optisch effect', want dat klinkt positiever.


Deze week zat ik op woensdag zoals gewoonlijk op de top van de berg, het was erg mistig en het enige wat je zag was de eerste rij bomen.
Na een tijdje trok geleidelijk de mist op en kwam er een uitzicht tevoorschijn, zó fraai! Het leek wel of het dak opengedaan werd en de stralen van de zon daardoor naar binnen vielen. Best wonderlijk dat je een uitzicht, die je toch wel kent, op die momenten ineens zo intens kan beleven! Door het wegtrekken van de mist wordt je de dieptewerking van de omgeving meer gewaar, laag voor laag werd er aan diepte aan toegevoegd! Erg gaaf!  
En de vergezichten hebben bij dit soort weer ook iets speciaals; hier een wolk, daar een mistvlaag tussen de bergen, en dat alles verzorgt prachtige schaduwen op het land eronder!
En dan 'POEF' trekt het weer potdicht, en zie je weer slechts die ene bomenrij...
Dat effect herhaalde zich een aantal keer, en uiteindelijk had de zon zoveel kracht dat het een stralende dag werd.

Door de bergen worden de wolken erboven uiteen geblazen. Hier zie je, als je van wolken houdt, de prachtigste vormen in de lucht. Destijds, toen ik Norge alleen van vakanties kende, was het al een van mijn favoriete uitzichten: wolken! Voor mij liever geen strak blauwe luchten! Wolken hebben voor mij een meerwaarde in het landschap.


Omdat ik de omgeving een beetje als 'vertrouwd' ben gaan zien, is het tevens meer 'gewoon' geworden. En als je dan weer even in je geboorteland geweest bent, is het terugkomen zo fijn! De omgeving heeft dan weer even dat 'bijzondere', waarna het weer gewoon wordt. Ik herinner me de terugreis per vliegtuig nog goed, ook toen was het ineens 'POEF' daar was 'mijn' land te zien vanuit het raampje. Zo grillig in vormen, zo prachtig in haar afwisseling!

Een laatste optisch effect is eigenlijk meer in het kader van "Pas Op!". Omdat alles hier in de winter onder de sneeuw komt te liggen, kan het zijn dat je denkt dat ergens een prachtig vlak stuk weiland ligt, wat in werkelijkheid een bevroren water blijkt te zijn, zo ook met bevroren en dichtgesneeuwde beekjes. Je zal de eerste niet zijn die een nat pak haalt bij het door het ijs zakken. Bij wijzen van spreke moet je het landschap kennen voor je er dwars doorheen kan banjeren.

De Tuinderij

De biologische zaden zijn besteld, en ik ben nu bezig met de aanschaf van een grondfrees en andere hulpmiddelen.
Vrijdag even op 'Holte' wezen kijken en een praatje gemaakt met de boer. Het land ligt, zoals verwacht mocht worden, onder een dik pak sneeuw! Ben benieuwd wat daaronder vandaan gaat komen, immers was ik nog lang niet klaar met de oogst toen de eerste sneeuw kwam en niet meer wegging! Zou de prei er bijvoorbeeld met groeikracht onder vandaan komen? En die savooie kool? Over een week of vier zal ik het weten.

-