Saturday, 19 March 2011

(86) Verliefd...

Ik zit te broeden op een stukje dat ik over de 'Eerste Winter in Norge' wil schrijven. Nogal een belangrijk onderwerp bij de aspirant emigrant! Om niet te zeggen dat de mensen uit het zuiden er een beetje bang voor zijn.
Is die angst terecht? Hoe ga je om met zo'n totaal andere winter dan je gewend bent? Ervaringen en tips dus...
Het zal nog even moeten wachten, want de winter is hier nog niet voorbij, en de omstandigheden veranderen ook nu nog! Deze week viel er zelfs weer 7 cm verse sneeuw, dat terwijl we toch allemaal al een beetje aan 'voorjaar' begonnen te denken. Natuurlijk, het is nog maart en dus nog vroeg in het jaar, maar toch geeft de natuur al duidelijke tekenen dat het gaat veranderen. Zo krijgt de zon steeds meer kracht, en worden de etmaaltemperaturen steeds hoger.

Ik ben trouwens een beetje verliefd... sinds een paar weken kriebelt het in mijn buik.
Bij het zien van de foto's was er meteen een gevoel van 'oh' en 'ah', en ging er een roze bril op! Ja we kennen dat allemaal wel denk ik!
Het rationele denken gaat even op slot, en het gevoel gaat met ons aan de haal...hahhaha
Het huisje waar ik verliefd op werd, staat in Grova; 10 kilometer vanaf Bø.
Zoals gezegd ziet het er voor mij echt ideaal uit: een garage, een veranda, niet aan een doorgaande weg, goed onderhouden, goede prijs/kwaliteit verhouding. Kan bijna niet beter! 
Echter.... de zon blijft in de winter achter de bergen verscholen. Hier zal je, zoals op zoveel plekken in dit grillige land, de zon een aantal maanden niet in huis hebben... is dat een struikelblok? Of is het een manier om iets aan de prijs te doen? Daarnaast wilde ik natuurlijk graag een stuk grond bij mijn huis om groenten te verbouwen. Er ligt wel grond naast het huis, maar dat is van de buurman. "Alles is te koop! Als de prijs maar goed is!", een mogelijkheid om ook dat voor elkaar te krijgen lijkt me!


Liefde kan je vrij makkelijk dood-rationaliseren, ik weet het. Toch vind ik het belangrijk om nuchter te blijven kijken, want je gaat een relatie aan voor langere tijd, of dat is toch de inzet. Impulsief 'er voor gaan', is vaak geen lang leven beschoren. De weegschaal is, ondanks de overwegingen, toch positief blijven staan, en dus wie weet!

Mogelijk ga ik maandag met de makelaar kijken.
Ik ga nog bericht krijgen over de mogelijkheid en hoe laat het zou schikken...

WORD VERVOLGD.  
-