Sunday, 27 March 2011

(87) Helaas Pindakaas

Nu denk je waarschijnlijk dat ik ga schrijven dat het huis waar ik (nog steeds) verliefd op ben, verkocht is...
Bij mijn weten is dat niet het geval, echter waar het 'helaas' vandaan komt is de makelaar.
Ik heb in Nederland al niet zulke goede ervaringen gehad een makelaar, maar hier kunnen ze er ook wat van!
Op hun website kon ik een formulier invullen voor een bezichtiging, dus ik doe dat netjes, en ben zelfs lekker specifiek geweest in het noemen van een datum en tijd. Noren kunnen namelijk wel eens een zetje gebruiken als het gaat om concrete afspraken maken.
Na twee dagen dacht ik "het is nu vrijdag en de datum (maandag) komt dichter en dichter..." dus ik bellen.



"Ja... nee... ik heb gelezen dat u geïnteresseerd bent, maar wij zitten in Skien en naar Grova is nogal een eind rijden, ik moet het even met mijn collega bespreken en dan hoort u van ons", of dat begreep ik uit het zijn reactie. Uiteraard heeft hij niet teruggebeld! Welkom in Norge, want dat soort gedrag is hier helaas héél normaal! (afstand Skien-Grova: 80 km)
"Wil je nu een huis verkopen, of niet?!", "Je hebt zelf dit huis aangenomen als verkoper!" denk ik dan... de bezichtiging wilde ik op maandag omdat ik dan vrij ben, dus ik was benieuwd of ik op die dag alsnog iets te horen zou krijgen. 'Helaas Pindakaas!'  
Maar even een email erover getikt met de doodsimpele vraag; "we hebben vrijdag elkaar gesproken over het huis in Grova; kunt u mij informeren?"
Reactie, moet ik nog krijgen... en dat is nu ook alweer een werkweek geleden.
Maar goed, om het nog erger te maken heeft Elizabeth v/d Ploeg (ja, die van de B&B hier in Drangedal) voor mij een belletje gepleegd op dinsdag. Ook zij kreeg de smoes van de afstand, maar hij zegde wel toe dat hij voor maandag een afspraak met me zou maken. Of bedoelde hij dat hij OP maandag een afspraak met me gaat maken? Feit is dat het nu al weer weekend is en ik weer niets heb gehoord.
Als positivo zie ik het graag positief; als hij zo laks is met afspraken maken met geïnteresseerden, heb ik straks mogelijk ook weinig last van kapers op de kust! Ja toch?!

Op Gautefall gaat het maar 'Zo... zo' op dit moment.  De warmte (boven de +10) en wind heeft ervoor gezorgd dat er al veel kale plekken op de piste te zien zijn, en ook dat het prepareren van de helling op sommige stukken niet meer kan, omdat de sneeuwlaag te dun is. Gevolg is dat we op dit moment hier en daar een ijshelling hebben met veel opgevroren sporen! Ik zie mezelf nog steeds als beginner, en ik vind het niet fijn om die helling af te moeten!
Wat je al niet over moet hebben voor je werk....hahahaha
Vervolgens heb ik steeds de vraag in gedachten wat de klanten ervan vinden. Je zou een klachtenregen voorspellen, maar niets van dat! Zelfs ik uitbundige uitingen van plezier... het zal wel aan mij liggen! Het enige wat in de buurt komt van 'klagen' is, al hijgend, de opmerking dat het best zwaar is om de helling af te komen. Duidelijk; Noren en Denen klagen niet zo snel! Weten we dat ook weer.


Ik had het over wind, maar eigenlijk moet dat met hoofdletters! WIND! Mozes kriebel, wat heeft het deze week gewaaid zeg! "Det blåser veldig!" zeggen ze hier dan: "het waait enorm!". Op woensdag zat ik zoals gebruikelijk boven op de berg, het lijkt wel of er steeds iets gebeurt als ik daar zit! Afijn, het waaide enorm! Zo hard dat we na een paar uur geopend te zijn geweest, de 'Karlsvorgna' en 'Store Bjørn' liften moesten sluiten. In afwachting van minder wind zat ik daar boven de windmeter in de gaten te houden, en ook te kijken of het allemaal wel goed bleef gaan met de geweldig schommelende stoeltjes. De windsnelheid zat geregeld tussen de 20-25 meter per seconde (windkracht 9-10), en ik heb een piek gemeten van 34 m/s!!! "Is dat veel wind, Piet?", "Uh...ja...!" zeker als je bedenkt dat de meter op mijn controlepaneel niet verder in zijn schaalverdeling gaat dan 35 m/s!!! In 'windkracht' uitgedrukt: is dat 12 op de schaal van Beaufort (Orkaankracht)!
Beetje sneu voor de mensen die graag een dagje wilde skiën, maar bij dergelijke wind is het gewoon niet te doen! Of zelfs gevaarlijk!

En u raad het al... "helaas...." :-)

Over pindakaas gesproken, vanaf het begin valt het mij op dat de pinda's die ik hier koop veelal 'heel' zijn!
In NL kocht ik toch vrijwel uitsluiten 'halve' pinda's...
"lekker belangrijk!", "Ja dat is het zeker!" Hahahaha  
Mijn vader zei vroeger; (waarschijnlijk zoals vele andere ouders) "Je kan ze toch niet heel eten!"



Wolken
Doordat ik eerder over de bijzondere wolken blogde, ben ik er meer op gaan letten. (ja zo gaat dat!) 
Zaterdag was het echt volop genieten! Echt alsof er iemand met een grote kwast in de lucht aan het schilderen was. Vormen die onnatuurlijk overkomen dus! Wolken met bizar kaarsrechte lijnen, of een keurig rasterpatroon! Ook zag ik deze week een wolk met paars-groene kleuren, en zou bijna denken dat het 'Aurora Borealis' was, maar dat kan geloof ik niet in de ochtenduren. Hoe dan ook; fraai was het wel!

-