Sunday, 3 April 2011

(89) Heimwee!

Een jaar geleden was ik in dit weekend samen met Jeffrey aan het verhuizen! Ik zou bijna het cliché gebruiken dat het jaar 'omgevlogen' is... maar dat zou niet kloppen.
Er is in dat jaar namelijk zo verschrikkelijk veel gebeurd dat het voor mijn gevoel veel meer jaren lijken te zijn. Getuigen daarvan zijn ook de artikelen die ik trouw elke week in elkaar flanste. Hoe dan ook was het een succesvol jaar! Een jaar om trots op te zijn! Iedereen weet, of kan dat inschatten, dat een emigratie meestal niet van een leien dakje gaat, en dus de nodige moeite kost.
Nu heb ik wel enkele bobbeltjes in de weg gevoeld, maar over het algemeen ging het toch heel vlotjes! Ik ben een gelukkig man!
Enne... 'heimwee'... wat is dat? Ik heb het geloof ik al eerder geschreven, dat ik me hier zó thuis voel! Erg fijn gevoel om eindelijk écht thuis te zijn, dat kan ik je wel vertellen.
En dan woon ik nog in een huurhuis, dat wordt wat als ik straks ook nog écht in een eigen woning zit! Hahahaha

Daarover gesproken, na weer een rare situatie, afgelopen maandag dan toch het huis bezichtigd. De bezichtigingen zijn hier trouwens vaak een soort 'open huis' waarbij de makelaar een bordje bij de oprit zet met 'Visning' (bezichtiging). Iedereen kan dan gewoon binnenlopen en de boel bekijken. De makelaar overhandigde bij de deur ook nog een rijk geïllustreerd boekje met alle details van het huis, erg leuk om thuis nog eens lekker door te bladeren!
Als ik nog zou twijfelen... is dat nu wel over! Wat een ideaal huis is dit voor mij, en eigenlijk nog veel te groot ook voor mij alleen. "Op de groei gekocht" zal ik dan maar denken! Ik zie mezelf er al helemaal wonen! Het voelde zó goed!!!
We zullen zien wat het lot voor me in petto blijkt te hebben :-)  
Alles zag er zó picobello uit dat ik bijna tegen een muur opliep toen ik weer het huis in Bø binnenstapte, wat een oude zooi is dat zeg, in vergelijking met!

(tijdbeeld van hoe snel de sneeuw smelt)

Maandag heb ik een afspraak bij de bank om over een hypotheek te praten en daarna zal ik al dan niet een bod op het huis kunnen doen. 
Het kopen van een huis gaat hier trouwens net even anders dan in Nederland heb ik me laten vertellen. Er wordt per opbod verkocht, waarbij alle bieders actief meebieden of afhaken. Veel beter in mijn ogen dan het geheimzinnige Nederlandse systeem (als ik dat al goed begrepen heb...).


Zomertijd

Vorige zondag ging ook hier de 'zomertijd' in, en voor mij was het even schrikken toen ik zondagmorgen op de computer zag dat het een uur later bleek te zijn! In het verleden kon ik op de bewuste zondag gewoon rustig wennen aan de nieuwe tijd, en maakte ik me er niet druk om. Nu werd ik er dus even keihard mee geconfronteerd! Gelukkig ben ik altijd té vroeg uit de veren, dus was ik gewoon op tijd op het werk.
Doordat het werk zeer op tijd gefocust is, heb ik direct vanaf dag een geen last gehad van het verkeerd lopen van de biologische klok! Erg fijn, want ik was in het verleden, net als vele anderen, toch zeker wel een paar dagen van slag!

-