Saturday, 9 April 2011

(90) Opgeruimd Staat Netjes!

Vrijdag op 'Holte' geweest en over het land gelopen. Alle sneeuw is weg en op een klein stukje na was het niet eens zo drassig! In mijn verslag van vorig jaar staat te lezen dat het moment van smelten rond de 14e lag, dus we liggen goed op schema! Over een maand is de grond helemaal klaar om er de frees in te zetten. Hopelijk heb ik er dan een... anders wordt het lastig! Hahaha

Het hele land ligt bezaaid met keutels van dit keer dieren uit het bos... nee niet die enge beesten uit de Fabeltjeskrant :-)
'gratis' EKO-mest! Wel hoop ik op een korte termijn geheugen bij die beesten, zodat ze strakkies lekker in het bos blijven als ze honger hebben!
Ze hebben trouwens écht álles opgevroten! er staat géén kooltje meer! Alleen nog afgekloven stronken
Het enige wat mogelijk nog iets wordt is de prei, hoewel die ook half afgekloven zijn... nou ja ik zie wel!
Waarschijnlijk gaat uiteindelijk toch overal de frees in!

De sneeuw op de ski-piste verdwijnt uiteraard ook snel, té snel volgens mijn chef! De natuur laat zich niet dwingen! De nachten zijn dan nog wel af en toe wat kouder met een paar minusgrader, maar dat wordt door de dagtemperatuur van boven de 10 al snel teniet gedaan! Ook waaide het flink de afgelopen week, dus al met al is volgens mij skiën met Pasen uitgesloten! Of nee... waterskiën... dat moet wel lukken denk ik :-)

(tijdbeeld smeltende sneeuw)

Het is trouwens weer een hele nieuwe wereld buiten, nu de sneeuw weg is! Die extreme verschillen en overgangen! Erg fraai! Kan je het je voorstellen dat ik een 'geel-bruin' grasveldje fraai noem? Hahahaha

Zaden

Vorig jaar had ik de zaden vanuit NL meegenomen bij de verhuizing, dit jaar zouden ze met de post komen. Wellicht vraag je jezelf af waarom ik weer zaden in NL koop in plaats van in Norge... tja, ik werd er een beetje wiebelig van dat de zaadhandel hier, EKO en conventioneel gewoon door elkaar op hun bestellijst heeft staan. Een bedrijf die uitsluitend EKO verkoopt, zoals mijn vrienden in EPE (Bolster.nl) vond ik niet. Ik had mij echt voorgenomen om lokaal te bestellen, maar daar kwam snel een eind aan! Ik kwam er namelijk net op tijd achter dat ik conventionele zaden in mijn 'winkelwagentje' had liggen... hierop heb ik meteen de bestelling afgebroken! Enne, het bleek dat ze dus helemaal geen EKO voor die groente hadden... nou ja zeg!
Maar goed, de zaden kwamen op 16 maart de grens over... Nu had ik wel gelezen over pakketjes die opengemaakt worden en ook over het feit dat je btw moet betalen over de waarde van hetgeen je importeert.
Dus de douane hield mijn pakketje vast en stuurde mij een brief met het verzoek op te geven wat er in de doos zit en aan te tonen (factuur) wat de waarde is. Ik meteen een kopie van de rekening gestuurd + omschrijving in het Noors. Een dag of tien later... weer een brief; of ik zo vriendelijk wilde zijn mijn fødselnummer op te geven en een kopie van mijn ID-bewijs te sturen, want ze kunnen mij niet in het belastingsysteem vinden (Houden zo!!! Hahaha). Meteen gereageerd en weer wachten... een week later was het pakket er nog niet, dus ik bellen! De vriendelijke meneer wist mij te vertellen dat het pakket verzonden was naar het postagentschap in Drangedal. "Wanneer komt het daar aan?", "Het zou er al moeten zijn" wist hij me te vertellen.
Vlak voor ik naar Drangedal vertrok nog even de postbus geleegd, en jawel er lag een afhaalbericht bij!
Is het toch nog goedgekomen! Geen onbelangrijk detail is dat ik 33% van de waarde van het pakket mocht afrekenen.
Toe maar!

Volgende week gaan de eerste zaadjes de grond in! Bij Henk wel te verstaan; het uitplanten buiten kan pas eind mei!

Nieuw huis

Tot slot... het lekkerste bewaren we immers altijd voor het laatst, toch?!

Het gesprek bij de bank was goed en ik kreeg daarmee groen ligt om een bod te doen op het huis waar ik een oogje op had. Voorwaarde was wel dat ik bij 'koop' 20% van de waarde van het huis (+kosten) als eigen geld op tafel moet leggen. De bank zorgt dan vervolgens voor de overige 80%. 


Op 7 april kreeg ik de melding dat het bod op het huis i Grova geaccepteerd werd.
Een dag eerder was ik als hoogst biedende uit de bus gekomen. Daarna was nog even het wachten op het formele akkoord van de verkoper.

Het is nu dus zeker! Het huis is van MIJ! Écht van mij! YES!!!
Zelfs op hun site stond het diezelfde avond al als 'SOLGT'... 

Officiële verhuisdatum (overdracht) moeten we nog overeenkomen, maar ik denk dat het rond 10 mei moet gaan gebeuren...
Ik ben zó blij! Zo blij was ik volgens mij nog nooit met een aankoop! 

Zie hier voor wat foto's van het huis.