Monday, 18 April 2011

(91) Witte Pasen...

Als het aan mijn werkgever ligt, zal het een 'Witte' Pasen worden!
Een paar weken geleden zag ik dat toch écht niet gebeuren, maar nu... begin ik te twijfelen.
Nu is het zo dat er in totaal 'genoeg' sneeuw ligt, het ligt alleen niet 'overal' meer. Eigenlijk wordt nu alleen nog geskied op de afdalingen die destijds met sneeuwkanonnen zijn behandeld. Ook daar komt de rotsbodem door de sneeuwlaag, maar er is nog 'omheen' te skiën. Het lifttracé van de sleeplift is echter vandaag door te weinig sneeuw 'ingekort' tot mast zes ipv elf!
De enige manier om op de top te komen is dus: de stoeltjeslift.
Maar goed, er kan dus nog geskied worden, omdat men op vrijdag en het weekend een massa sneeuw verplaatst heeft.


(het lijkt wel of ze met piepschuin gemorst hebben...)

Met name helemaal beneden in het dal is er weinig meer over van de ooit zo dikke laag! Er is een smalle strook (3 mtr) sneeuw neergelegd die maar de toegangspoortjes van de lift gaat. Op zich geen verkeerde oplossing, het werkt in ieder geval goed. De opstapplaats was trouwens in een week tijd totaal sneeuwvrij geworden, dus ook dat moest men vers spul naar toe brengen.
Hopelijk is het het allemaal waard, want uiteindelijk moet die inzet toch weer terugverdiend worden.
Het aantal mensen was niet zo veel als we gewend zijn dit weekend, ongeveer de helft, wat dus niet goed is!
We zullen zien... hoe lang het seizoen te rekken is.

Holte   

Maandag weer mijn wekelijkse ronde op het land op 'Holte' gedaan en ik voelde dat de grond er klaar voor geraakt! Zoals eerder gemeld had ik door de vroege vorst geen tijd meer om de zaaiuien te rooien, en die staan er op dit moment levenslustig bij. Ik ben benieuwd hoe die het gaan doen! Wellicht is het dan een idee om toch uien te zaaien en die pas in het tweede jaar te rooien. Ik heb naast de eigen oogst inmiddels ook een paar duizend gekochte plantuien in de kelder staan om straks in de grond te stoppen. Hetzelfde geld voor de knoflook, die ik dit jaar voor het eerst ga zetten. Er wordt gesteld dat het seizoen in Norge te kort zou zijn. Ik ga het zien, het is sowieso leuk om te proberen.


(de 'nieuwe' frees)

Ook op een ander vlak kan het seizoen wat mij betreft van start, want deze week heb ik op de Noorse 'Marktplaats', een grondfrees op de kop weten te tikken. Zoals gebruikelijk moet je van tweedehands geen hoge verwachtingen hebben, mijn eisen waren daarom ook uitsluitend op 'functioneel' gericht. En alles doet het naar behoren, dus wat wil ik nog meer? Er zit ook een sneeuwfrees onderdeel bij, dus dat gaat ook wel van pas komen over een maand of zeven! Het ploeg onderdeel had de verkoper zelf het meeste gebruikt, eens zien of dat inderdaad zo handig is.

Zaaien

De eerste zaaiing is gedaan, en de spruiten en boerenkool groeien... tja als kool...hahahahaha volgende week vanuit de zaaitray in potjes verspenen. De sla en prei hebben wat langer nodig voor het ontkiemen, maar ook daarbij verwacht ik dat die de komende week boven de potgrond uitkomen.

Elektra

Omdat ik inmiddels een jaar in Norge woon,  heb ik ook wat info over elektra verbruik te delen. Bijgaand een grafiek van het verbruik in KWH over het jaar gezien. Hierbij aangetekend dat er geen gas in deze woning is, dus warm water komt van elektra en ook het koken drukt op de meter. Tevens is de verwarming gezien de pieken in de winter niet te onderschatten. Je kan met hout veel doen, maar voor de basiswarmte gebruikte ik toch de wandkachels die je op een bepaalde stand constant mee kan laten lopen. De basiswarmte hield ik in de woonkamer trouwens op 16 graden, en hooguit bij hele koude nachten kwam het wel eens een paar graden lagen de nacht uit. Om een beeld te krijgen: er liepen constant twee warmteplaten mee met in totaal iets van 1000 watt. Klinkt veel, maar het alternatief is dat je s'morgens in een kamer komt van 9 graden of lager... de keuze lijkt me dan ook niet moeilijk!


(verbruik elektra in KWH per week)

Verhuizen!

De datum van overdracht komt dichterbij, ook al hebben we nog geen datum afgesproken, het zal in ieder geval liggen tussen 1 - 15 mei.
Dus.... moet ik nu eigenlijk al weer dingen in dozen gaan doen??? Het is blijkbaar nog niet helemaal tot me doorgedrongen, dat er weer verandering aan zit te komen :-)
Nu is het maar 9 kilometer verder, dus helemaal efficiënt hoeft het voor mij niet. De grote spullen met wat extra hulp en alle losse dingen zoals kratten en dozen, kan ik zelf op het gemak heen en weer rijden. Bijvoorbeeld als ik van de tuin af terug naar Grova rijd, kan ik wat dozen inladen. Over het gebrek aan efficiëntie gesproken... "Piet, dat is Mega efficiënt" :-)
Weet je wat trouwens enorm lachen is: ik verhuis, maar mijn adres blijft hetzelfde... ja echt!
Ik woon nu in Tørdal en straks ook, het enige wat veranderd: 'Bø i Tørdal' wordt 'Grova i Tørdal'... ik durf te wedden dat als je Bø op de brief zet, het gewoon aan zal komen! Zoals eerder gezegd, weet de postbode mijn brievenbus te vinden! Straks ziet ze dat de bus in Bø weg is en treft hem in Grova aan...hahhaha
Is dat cool of wat?!

-