Saturday, 23 April 2011

(92) Huis kijken!

Afgelopen maandag de mountainbike uit de schuur gehaald voor een ritje met doel: Grova!

Ik was met name benieuwd hoe het huis en omgeving eruit zou zien, zonder de sneeuw die er een paar weken geleden nog lag. De fiets tegen mijn huis (vreemd gevoel gaf dat!) geparkeerd, en met het fototoestel naar het riviertje gelopen. Ik was nog geen 10 meter verder of er kwam van achter mij een tekkel mij begroeten. Een erg aardig beestje, en tevreden met een paar aaien over zijn bol. Het beestje bleef met me meelopen en ook toen ik weer terug naar het huis liep. Ik had inmiddels gehoord dat de buren in de tuin bezig waren, en besloot ter plekke om kennis te gaan maken met mijn nieuwe buren. Een mooiere opening kon ik mij toch niet wensen? Gewoon met hun hond aan mijn zijde op je nieuwe buren afstappen om kennis te maken?
Zij wonen hier pas twee jaar en komen (god zij dank) uit Skien, waardoor ik ze kon verstaan! Toen ik aangaf dat ik uit Nederland kwam, gaf de vrouw aan dat ze al van me gehoord/gelezen hadden... ja, zo gaat dat met beroemdheden...hahahaha Het zijn aardige mensen van begin vijftig.

Onder het motto "ijzer smeden als het heet is" het mogelijk gebruik van het stuk land besproken. Ik stelde dat het toch wel 10 000 m2 zou zijn, maar daar waren ze niet zo zeker van. Even later ging de buurvrouw het huis in en kwam terug met een prachtige detailkaart waar hun grond op afgebeeld stond! Het stuk rechts van mijn huis is 8 000 m2 en links ligt een even goed weilandje van 5 000 m2. 
Er grazen nu in de zomer koeien op, van een buur van even verderop, maar hij gaf aan dat hij het gebruik met de huidige gebruiker zou overleggen. Waarschijnlijk snapte hij mijn situatie met het dagelijks rijden naar 'Holte', mede ook omdat ik aangaf graag in de toekomst de groenten naast mijn huis te willen telen. 

Er liepen trouwens twee schattige puppies rond van het type 'jachthond' nu heb ik daar geen verstand van, maar hij vertelde het en noemde het ras 'Dax'? Toen ik aangaf dat ik meer een 'kattenmens' ben... zag ik de buurvrouw schrikken. Wat blijkt nu: In deze buurt leven zeer veel verschillende vogels, volgens haar wel VEERTIG soorten!!!! Ik snapte nu waar haar schrik vandaan kwam; als er katten rondlopen zijn die vogels natuurlijk zo 'gevlogen', en dat zou jammer zijn! De 'vogelmens' in mij won het van het 'kattenmens' (het klinkt nu ineens als een scheldwoord...hahaha). Dan maar geen katten, ja toch?! Ben allang blij dat ik gewacht heb! Ze wees met haar vinger, die ik volgde... in het struikgewas vlak voor het huis zag ik vervolgens een stuk of vijf kwetterende groenlingen! Prachtige beestjes, waar we destijds in het Westland er ook af en toe een paar van hadden! 



De buurvrouw stelde voor dat de buurman mij een rondleiding zou geven. Ik heb wel een uur met hem rondgelopen en gepraat over diverse dingen. Zijn plannen met het perceel: een rokerij voor vis en vlees, en ook een vijver om vissen in te kweken. LEUK! Mede omdat hij het 'dam' noemde! Ook vertelde hij over het aantal Gaupen in deze buurt, dat zou teveel zijn. Zonder natuurlijke vijanden, is de enige methode 'afschieten'. Als dierenvriend een akelig woord! Maar toen hij uitgelegd had dat een Gaupe een vrij groot territorium heeft (+/- 200 km2), zag ik er de noodzaak van in. In totaal bezit hij trouwens 228 000 m2 landgoed waarin technisch gezien slechts één Gaupe zou moeten leven... Ik heb alvast te horen gekregen dat ik mij vrij door het bos kan begeven als ik dat wil. Vanaf mijn huis kan ik in principe zo naar Gautefall lopen... maar dan moet ik wel genoeg brood en een slaapzak meenemen! Hahaha 


Uiteindelijk gaf ik aan dat ik nog wat foto's van mijn huis ging maken, waarop hij zei: "De volgende keer staat de koffie klaar", "je drinkt toch wel koffie?". "ja dat doe ik!" antwoordde ik lachend.

Een Mooie dag!
En het mooiste is... ik heb niet eens de tijd gehad om mij vooraf druk te maken over het ontmoeten van mijn nieuwe buren!
Helemaal TOP!

Hierbij de link naar de foto's die ik die dag van mijn huis maakte: 

Huizen kijken

Ik heb trouwens wat last van ontwenningsverschijnselen als het gaan om kijken naar huizen... elke keer als ik weer een advertentie zie, in de krant of op internet, moet ik mezelf inprenten dat ik niet meer hoef te kijken! Nu heb ik echt niet zo lang hoeven zoeken voor ik mijn droomhuis had gevonden, maar toch was het blijkbaar al een 'gewoonte' geworden.
Voor de mensen die zich afvragen wat dat huis nu ongeveer gekost heeft; de verkoopprijs van mijn tweekamer appartement in Nederland is er gelijk aan... iets meer dan een ton euro's dus! Ja, huizen zijn hier, afhankelijk van de plek waar het staat, niet duur! Voor iets dergelijks zou ik in NL een vermogen kwijt zijn geweest, of te wel, ik had iets dergelijks nooit kunnen kopen! Voor mij waren de gunstige huizenprijzen dan ook een van de redenen om te emigreren.



"Wie over elke stap nadenkt, staat zijn hele leven op één been." 
(Chinees spreekwoord)

-