Saturday, 23 April 2011

(93) Lemmings

Afgelopen zondag was de laatste werkdag op Gautefall, of beter gezegd; van het besturend personeel.
De Paasweek werd de piste nog wel dagelijks in bedrijf gehouden, maar het technisch personeel deed al het werk. Op de Webcam zag je de piste achteruit gaan, maar men hield het nog vrij lang uit vind ik! Zaterdag is de hoofdlift, door 'gaten' op de helling, gesloten, en is slechts de 'Lille Bjørn' in bedrijf gedurende het Paasweekend. 

Planteskole

Nu had ik dus tijd om het even rustig aan te doen deze week. 'Avslappe' heet dat hier met een mooi woord! 
Zoals vorige week gemeld, groeide de kool als te verwachten was, dus die moesten verpoot worden (verspeend). Dat soort werk lieten wij in het Westland meestal over aan de 'plantenkweker', hier moest ik dus weer iets nieuws leren. Met groene vingers kom je een heel eind en binnen no-time had ik de slag te pakken. Op dinsdag had ik een begin gemaakt met 1000 planten en dat deed ik op woensdag nog een keer. Er staan nu 2000 koolplanten in de kas te groeien, in afwachting om over een dag of 30 naar buiten te mogen! Trouwens hier in Norge heet een 'plantenkwekerij', 'planteskole'... skole = school, dus feitelijk moeten de plantjes eerst iets leren voor ze aan het echte werk kunnen beginnen. Het is zo'n leuk taaltje dat Noors!!! 



Vrijdag was een 'goede', dus de kelder ingedoken om de gekochte uien uit te sorteren, en de knoflook in tenen op te delen. Ik heb nu welgeteld 6000 gele uien, 6000 rode uien, en 4300 knoflooktenen in de kelder staan.
Dat moet allemaal met mijn handjes de grond ingedrukt gaan worden volgende maand! Naast de 2500 aardappelen... kan niet wachten....ahhahaha

'Oh no... no more Lemmings!' 

Op witte donderdag was het perfect weer om op de motor te zitten, de zon niet te krachtig en 20 graden in de schaduw!
Als je dagelijks dezelfde route rijdt, ga je een beetje op de automatische piloot, de omgeving is dan wel fraai, maar het is toch anders dan rijden door een stukje Norge dat je niet dagelijks ziet. "WAUW!!!!" was een uitroep die ik regelmatig aan de binnenkant van mijn helm hoorde. Een route had ik niet uitgestippeld, ik zou wel zien waar ik terecht zou komen. Hierdoor kwam ik op een óh zo fraaie route naar 'Dalen'! Echt supert! Hier wat foto's van dat 'uitje'.  

Op de 200 afgelegde kilometers kwam ik twee lopende, en naar schatting duizend!!! doodgereden Lemmings tegen!


(Onsmakelijk? Ja sorry!!! Harde werkelijkheid!)


De lopende exemplaren leken van richtingsgevoel geen kaas gegeten te hebben, het leek wel of ze in de bak van de 'wiekentkwis' waren losgelaten... 


Lemmings (of 'Lemen!' in het Noors), zijn kleine knaagdieren die eens in de vier jaar explosief in aantal toenemen! Als gevolg hiervan verspreiden ze zich op zoek naar een nieuwe woonomgeving. Volgens de krant zijn er sinds 40 jaar nog nooit zoveel Lemen geweest! Van een plaag is trouwens geen sprake, omdat de beestjes geen schade aanrichten. Daarnaast spelen ze een rol in de voedselketen voor roofdieren. Door hun gebrekkige gevoel voor richting, een eenvoudige prooi! 
Lemen planten zich enorm snel voort, en kunnen zoals in dit jaar enorme aantallen bereiken. Door hun migratie, sterven er zoveel van de soort, dat ze op een bepaald moment bijna uitsterven! Dit is dan ook de reden waarom het jaren duurt voor er weer een nieuwe piek ontstaat. De wetenschap is er trouwens niet helemaal zeker van waarom het gemiddeld vier jaar duurt... voor er weer een piek ontstaat. Men noemt het fluctueren in populatie 'chaotisch'.

"Yippie!!!" 

NB Ik had me trouwens voorgenomen om eens wat minder te schrijven, maar het werd zo'n lang verhaal dat ik het maar in twee delen geknipt heb! ...pfffff.... soms hou ik zó van mezelf!!!.... hahaha

-