Sunday, 1 May 2011

(94) Met Open Ogen

Overdrachtsdatum van mijn nieuwe woning staat voor de tweede week van mei gepland. De makelaar stelt voor dat ik de sleutel op de 13e krijg, wat op een vrijdag valt... Uh... ik ben niet erg 
bijgelovig maar liever op donderdag de 12e! 
Een paar weken geleden stelde ik reeds dat je heel anders gaat kijken naar dingen die je vertrouwd zijn, als er verandering in het vooruitzicht ligt.
Mijn huidige huis en omgeving verliezen hierdoor langzaam hun charme, wat ik trouwens heel normaal vind omdat ik weet dat ik over een paar weken zal verhuizen. En niet zomaar een verhuizing, nee meneertje, eentje naar een prachtig huis! Een 'eigen' huis! En een woonomgeving midden in de natuur! Geen schoolplein meer achter het huis waar kinderen op schooldagen, afgaand op het geluid, meer pauze lijken te hebben dan studie-uren... Geen drukke weg op twee meter vanaf mijn woonkamer. Geen lichtstralen van koplampen die s'avonds op de muur in de kamer doel zoeken. Geen mensen meer die langs je raam voorbijgaan.

(Een mooie vogel deze week in het gras achter het huis, het is een vink, maar zijn naam?)

Dat wordt straks allemaal vervangen door... Beter, Mooier, Rustiger, Prettiger!
Omdat vandaag de verhuismaand begon, ga ik dagen afstrepen! 
Nog 11 nachtjes slapen! Hahahaha 

Handleidingen. 
Deze week een aantal dingen gekocht voor mijn bedrijf. Met name; een decoupeer- en kettingzaag en een compressor. De middelste is best een gevaarlijk ding, dus daarvoor ga ik op 'cursus' bij Henk! Hij heeft veel ervaring met houtkappen, dus dat is een uitkomst voor mij.
Als je hier in Noorwegen een apparaat koopt, zit er niet de gebruikelijke instructie bij die je in NL mag verwachten. Daar is het namelijk vaak zo dat je alle talen van de wereld lijkt te krijgen, en daarbij zit altijd wel een Nederlandse of Engelse handleiding! In Norge krijg je te maken met uitsluitend Scandinavische talen in het instructieboekje: SE-NO-FI-DK... dus als je het lezen van norsk niet voldoende beheerst, sta je voor een uitdaging! 

Timmerman
Een van de redenen dat ik dingen voor de 'zaak' ging kopen, was omdat ik er achter kwam dat ik wel véél uit NL heb meegesleept, maar blijkbaar ook het een en ander aan gereedschap heb achtergelaten. Een handzaag bijvoorbeeld! Die dacht ik in Loosduinen op twee hoog toch niet meer nodig te hebben. Die bleef op het verkochte bedrijf achter, net zoals de metaalzaag en de compressor. De decoupeerzaag had ik wel, maar die bleek 'verouderd' te zijn waardoor ik er geen zaagjes meer voor kan kopen. Nou ja... het ding is waarschijnlijk 20 jaar oud, dus vervangen was niet echt een lastige beslissing. En voor de 279 kronen (35 euro) heb je bij 'Biltema' gewoon een goed ding. Ja, inderdaad! Niet alles is duur in Norge! 

Met het gereedschap in bezit, kon ik starten met de bouw van het hutje die ik dit jaar op de tuin wilde hebben. Het hout op vrijdag gekocht, op maat gezaagd, en zaterdag een start gemaakt met het in elkaar schroeven. Ik heb hem zelf ontworpen, ook al heb ik links en rechts naar wat foto's van bestaande hutjes/tuinhuisjes gekeken. Het 'pas' maken was toch best lastig; van het bedenken, naar het tekenen, naar het zagen! Nu kan je best handig zijn, maar sommige dingen moet je terplekke verzinnen. Hoekbevestigingen bijvoorbeeld wilde ik eerst in een gezaagd profiel laten komen, daarna dacht ik aan 45 graden zagen, en uiteindelijk heb ik het met hoek-ijzertjes aan elkaar geschroefd.
Ook het uiteindelijke in elkaar schroeven van het geraamte, zorgde voor een aantal verrassingen! 'Een op maat gezaagde plank is altijd te kort' zegt een wet van Murphy... en zo is het! Dat de hoek daardoor nu niet volledig over elkaar komt, los ik op door een hoeklat. Dat is sowieso beter, omdat zelfs een precies passende plank niet mooi op de hoek afgewerkt zal zijn. 
Waar het raam moet komen hou ik voorlopig even een gat, Moet nog kijken of ik er glas in zet, en hoe. Volgende week plaats ik een foto van de creatie.

(de verspeende koolplanten)

Groenten!
Het groeit goed in de kas, en door het verspenen niet te hard. Volgende week weer het een en ander in de zaaitrays zetten, en de zaaiing van deze week verspenen als de plantjes groot genoeg zijn. 
Het was minder warm de afgelopen dagen, waardoor de groei minder snel gaat. Gelukkig maar, want het duurt nog een paar weken voor de groenten op het land uitgeplant kunnen worden.