Saturday, 7 May 2011

(95) Ontspannen!

De titel heeft niets te maken met een rustige tijd, neen! Ik heb het namelijk behoorlijk druk gehad deze week!
Het heeft echter alles te maken met het 'gevoel' van het moment.

Vorig jaar stond ik in deze tijd voor een enorme uitdaging! Ik was bepaalde groenten aan het zaaien, en wist daar eigenlijk maar weinig van. Als ik er nu op terug kijk ging het ook allemaal zeer amateuristisch. Ik telde de zaadjes notabene zodat ik er genoeg zou hebben, maar niet te veel... Ik gebruikte de kas van Henk in vergelijking met dit jaar, nauwelijks!
Daarnaast had ik vorig jaar op dit moment ook nog geen enkele klant! Hoe moest dat voelen? Groenten zaaien in veronderstelling dat je straks het wel of niet verkocht zal krijgen? In een woord; 'Onzeker', maar ook, twijfel op een goede afloop, liet zich best wel af en toe zien. Twijfel over of het allemaal wel op zijn pootjes terecht zal komen, of dat het aan het eind van het liedje, 'leuk geprobeerd' zou zijn. Ik liet het een beetje over me heen komen, en had goede hoop!

(Hutje op Holte)

Op dit moment heb ik dat jaar achter me gelaten, en heb ik een zeer tevreden klantenkring, die ook nog groeiende is. Door de opgedane ervaring, lijkt alles makkelijker te gaan! Op het moment van schrijven heb ik al duizenden planten in de kas staan, die het moment van uitplanten staan af te wachten. Door ervaring ingegeven zaai ik nu echt alles wat voorgekweekt kan worden in de kas, en tevens in vrij grote hoeveelheden. Deze opkweek gaat mij straks zoveel voorsprong opleveren! Ik weet zeker dat het een succes zal zijn. Zelfs geef ik groenten een tweede kans. De Chinesekool bijvoorbeeld was mij, vanwege de insecten die erin zaten, in 2010 niet bevallen, en toch heb ik er nu 600 planten van in de kas staan. Heb ik boter op mijn hoofd? Of denk ik dat het goed is om deze groente wederom op het land te hebben? Zelfs als de insecten wederom de groente onverkoopbaar zal maken, zie ik het als nuttige groente, omdat het insecten af zal vangen. Mogelijk blijven andere groenten hierdoor net als vorig jaar 'zuiver'. Natuur in balans! De ware ecologische gedachte.

Ik heb dus het gevoel van ontspannen bezig zijn, het gevoel meer grip te hebben op de situatie. Weten dat het straks verkocht zal worden, en ook dat de produkten die ik teel bij de klant op de verlanglijst staan. Vorig jaar had ik een keet op het land staan die ik gebruikte als opslagruimte en ook om in te zitten voor de lunch,  nu staat er een prachtig timmerwerk op het land! De verschillen stapelen zich op! Vorig jaar moest ik wachten tot de boer zijn afspraak omtrent het ploegen nakwam. Nu heb ik een eigen frees staan die ik elk gewenst moment in de grond kan zetten om een stuk plantklaar te maken! Als laatste noem ik het feit dat ik diverse groenten in 2010 geprobeerd heb en zag wat het goed deed en wat niet. De selectie van dit jaar is daarop geënt en ik kan rustig stellen dat ik weet dat hetgeen in die selectie staat ook succesvol zal zijn. 
Om niet alleen maar zekerheden te hebben, heb ik dit jaar ook een aantal nieuwkomers in de lijst gezet. Een aantal ervan zal waarschijnlijk geen probleem opleveren, maar de knoflook bijvoorbeeld moet ik nog oogstrijp zien worden. Mogelijk is het seizoen daarvoor toch in Norge te kort. 

Dat de Nederlandse boer ongeduldig is, bleek deze week maar weer toen ik de krant inzag: Oogst lijdt schade door vorst
DEN HAAG -  Boeren in het noorden, oosten en zuidoosten van het land hebben flinke schade geleden door de nachtvorst in de nacht van woensdag op donderdag (-8). Vooral vroege percelen aardappelen zijn beschadigd door de vorst. Dat meldt de Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO)    

Men zou toch moeten weten dat het onverstandig is om voor ijsheiligen (15 mei) al naar buiten te gaan met de vorstgevoelige groenten! Zelf hou ik lekker de 17e mei aan (dag van de grondwet!) en vervolgens ga kijken of de weersvoorspelling zeker genoeg is voor de week die daarop volgt. In 2010 hadden we op 25 mei nog vorst, meen ik mij te herinneren, dus voorzichtigheid is gepast!

(het riviertje voor mijn nieuwe huis staat bijna droog)

Volgende week verhuis ik naar Grova, en start voor mij een nieuw hoofdstuk!

Recente foto's hier

WORD VERVOLGD

-