Saturday, 21 May 2011

(97) Nieuwe Oogst!

'Je maakt zeker een grapje, of wat?'… Neen, deze week heb ik namelijk de eerste prei geoogst, om die vervolgens in de macaroni te verwerken. Met al die drukte van de voorbereidingen was ik bijna vergeten dat er nog een paar bedden gevuld zijn... ik heb dus drie doorgewinterde preitjes van eigen teelt in de pan gehakt! Enne, die 'Blauwgroene Herfst' is nog helemaal goed hè, alsof het geen winter van -25 graden geweest is! Derhalve kan ik stellen dat ik reeds voor het starten van het seizoen al aan het oogsten ben... hahahaha!
Voor de klant laat ik ze nog lekker doorgroeien, straks in juli zijn ze de eerste.

(deze foto is écht van deze week!)

Verhuizing

Zoals gepland ben ik vorige week zaterdag verhuisd.  

Het verhuizen was 'appeltje-eitje'! Zaterdag-ochtend was ik logischerwijs wat onrustig, en was al om half zeven in de weer met spullen verzamelen die in de Transit van Manfred mee moesten. Daarnaast ook het verzamelen van de spullen van de lijst van dingen die ik dagelijks/wekelijks nodig zou hebben. Om tien uur precies ('n echte Hollander...) stond Manfred met zijn busje voor de deur, en konden we inladen. Tegen twee uur hadden we twee keer gereden en was de klus geklaard! Super snel dus! Er was regen voorspeld voor die dag, maar het was heerlijk weer geweest! De laatste dingen stonden nog niet koud binnen of het begon zachtjes te regenen… uiteindelijk regende het flink door, en dat hield ook niet meer op voor de rest van de dag. Kon ik mooi binnen de boel inrichten, in elkaar schroeven en aansluiten.... ik was overal tegelijk mee bezig!
Had ik een schroevendraaier nodig, zag ik iets anders wat ook nog moest gebeuren, en kwam ik er een kwartier later pas achter dat ik eigenlijk voor de schroevendraaier kwam… Leuk chaotisch gevoel!

(uiteraard de vlag uit op de veranda! 17 mei = dag van de grondwet)

Toen ik eenmaal wist dat ik die nacht er ook zou slapen ging er tevens een knop om, en was ik wederom weer écht thuis!
Of eigenlijk méér thuis dan ik ooit was! Errug fijn huis om in te wonen, en ook de omgeving is schitterend! Elke ochtend zit ik op de veranda in het ochtendzonnetje wakker te worden, en ook het ontbijt wil ik er graag nuttigen. Perfecte start van een dag, ikke sant?!

Zondag: de eerste dag in het nieuwe huis: wat een gewaarwording was dat zeg; alles zo perfect en modern, vergeleken mijn mijn huurhuis, dat ik het gevoel had in een hotel te verblijven! Echt waar!
Een verwarmde vloer in de badkamer, en overal in het huis prachtig laminaat! Een keuken met alles erop en deraan, en alsof hij nooit gebruikt is... nou ja je snapt dat ik nogal in mijn nopjes ben...hahhaha

Groenten

Donderdag de laatste planten verspeend, dus alles heeft nu het potje met grond waaruit het straks uitgeplant kan worden.
Deze klus diende eerst geklaard te worden, voor ik me op het land kon gaan concentreren. Best wel vreemd om dus al weken druk in de weer te zijn met de opkweek en op het land nog niet zo veel te hebben gedaan. Ik kijk dan ook vaak terug naar 2010 waarin het allemaal nog moest starten. Op het land werd er pas op 30 mei geploegd en op 31 mei geëgd. Nu had ik toen ook wel wat plantjes in de opkweek staan, maar dat waren er een paar honderd, en de kwaliteit was niet om over naar huis te schrijven; veel ongelijkheid.
Het is inmiddels ook 17 mei geweest! Gevoelsmatig wacht de Noor tot deze datum voorbij is om pas dan met de planten naar buiten te gaan... garantie heb je niet met de natuur...
Inmiddels stonden dus op donderdag alle plantjes buiten op het grind naast de garage van de natuur te genieten. De nachten zijn nog best 'fris' met +3 graden, maar vriezen zou het volgens de ongeschreven regels dus niet meer doen... ik hield de avond temperatuur uiteraard met arendsogen in de gaten! Zoals ook op donderdagavond toen het kwik om 22:00 al tot +4 graden gezakt was… als tuinder weet je dat het pas om een uur of 4-5 op z'n koudst is... nee, speel dan maar op zeker! Even de schouders eronder en het spul stond binnen. En wat denk je… die ochtend was het inderdaad -1 geweest!!! Er is gelukkig niets mis met mijn 'voorgevoel', als ik het buiten had laten staan, had ik écht overnieuw kunnen beginnen!!!! Ik had nu in de garage al een paar plantjes die door de luchtstroom onder de deur door bevroren waren, en de volgende dag slap hingen!  

(de sla-planten zijn groot, maar staan er best bij!)

Mijn buurman is deze week bezig met het bouwrijp maken van een stukje land naast zijn schuur. Hij heeft 40 kilo aardappelen gekocht en die wil hij daar gaan zetten. Het is niet echt bemoedigend om hem zo te zien zwoegen op een kleine oppervlakte; stenen, en graspollen staat hij met een hakker te verwijderen. Hij stelde dan ook voor om het stuk land dit jaar eerst door koeien te laten begrazen, en dan in het najaar te ploegen. 
Tja, dat kan, denk ik dan. Nu weet ik ook dat hij een stadsmens is en mogelijk het een en ander 'anders' inschat. Ik zeg met opzet niet 'slechter' want het moet nog maar blijken of het idee dat ik heb, gaat werken... Aan de stenen doe je niets, tenminste, die zal je na het ploegen hoedanook moeten verwijderen. Ook op 'Holte' heb ik dat vorig jaar moeten doen.
Het gras en pollen... denk ik op te kunnen lossen door het gras eerst te laten maaien, en vervolgens het gras in balen te laten verzamelen. In mijn optiek hou je dan een kort gewiekt grasland over die toch zonder te veel moeite te ploegen moet zijn. Kijken of de buur het daarmee eens is, en dan vervolgens de loonwerker vragen wat hij ervan denkt. 

Postbus

De postbus heb ik op 17 mei verplaatst naar Grova, en meteen de volgende dag wist de postmevrouw de bus al weer te vinden met mijn post. Let wel... je hoeft daarvoor helemaal niets door te geven ofzo! Gewoon dat ding verplaatsen, en.....hahahaaha écht lachen!!!

'Een mislukking is een omweg, geen doodlopende straat.'
Zig Ziglar