Friday, 13 May 2011

Huis kopen in Norge

Het was weer een uitdaging! Hoe koop je i Norge in godsnaam een huis?
Waar moet je op letten, wat zijn de regels en kosten?

Hier mijn ervaringen:

De kosten koper (k.k.) komen op 2,5% van de koopsom, en daarnaast betaal je nog een aantal vaste bedragen. Als je uitgaat van 3% van de koopsom, zit je zeker aan de veilige kant.

Het biedingssysteem is behoorlijk doorzichtig! Als je op een huis een bod uit wil brengen dient dat eerst schriftelijk te gebeuren. Wat heet schriftelijk? In mijn geval was het een emailbericht, (elk volgende bod, kan via andere communicatiemiddelen zoals SMS of mondeling). Het bod laat je het beste slechts een aantal dagen gelden, waarmee je de verkoper tot actie dwingt. Komt er geen reactie, dan is het bod niet geaccepteerd, en vervalt op de genoemde dag. Mocht het bod wél hoog genoeg zijn, dan ben je er nog niet, want de andere bieders worden vervolgens door de verkoper/makelaar uitgenodigd om een hoger bod uit te brengen. Die moeten met een hoger bod komen binnen de genoemde termijn. Als er niemand hoger biedt, is de koop zo goed als rond. 'Zo goed als', omdat de verkoper vervolgens een keus maakt uit de bieders. Zo kan het zijn dat de bieder met het lagere bod wél meer financiële zekerheid uitstraalt, dan de hoogste. 
Met het oog op het laatste: ook in Norge kan je bieden met financieel voorbehoud. Dat dit voor de verkoper een wachttijd en onzekerheid inhoud, ligt voor de hand.
Een koper die meteen het geld op tafel legt, maar wel een x-bedrag minder bood, kan daarom interessanter zijn!
Toen de tweede bieder niet hoger wilde, kreeg ik daar een telefoontje over van de verkopende makelaar.
Het is niet gebruikelijk om als koper een makelaar in de hand te nemen voor het regelwerk. Niet gebruikelijk, maar ook niet nodig. De verkopende makelaar dient onpartijdig de verkoop te regelen, dat idee is even wennen voor een volk dat dergelijke dingen altijd via een notaris laat gaan! 


De uiteindelijke overdracht gaat dus niet zoals in NL bij een notaris, en bijna alles gaat schriftelijk! Het meeste regelwerk wordt door de verkopende makelaar gedaan. De koopacte komt dus met de post. Eerst in concept, ook al staat dat er niet duidelijk op... je moet dan gewoon aangeven dat de tekst okay is en daarna krijg je drie door de verkoper ondertekende exemplaren waarvan je er twee ondertekent terug kan sturen. Vervolgens kan je met de derde kopie naar de bank om de financiële kant van het verhaal rond te maken.

Zelf was ik eerst bij de bank wezen praten over mijn mogelijkheden om een hypotheek te krijgen. Ik wist bij het bieden dus reeds dat ik de financiering rond zou krijgen.

De drie exemplaren van het kontrakt worden ook op alle bladzijden geparafeerd. Direct na het ondertekenen van het kontrakt (binnen twee dagen) moet 10% van de koopsom naar de makelaar overgemaakt worden.

Zelf vond ik het ontvangen van het 'budjournaal' erg belangrijk. Op het budjournaal staat namelijk te lezen hoe de biedingen gedaan werden en door wie; met naam, plaats en telefoonnummer. Zoals gezegd een zeer 'glashelder' systeem!

Als de hypotheek rond is, zal de bank twee dagen voor de overeengekomen overdrachtsdatum, 90% van de koopsom aan de makelaar overmaken. Hier zit dan nogmaals 10% eigen geld bij dat van je rekening wordt afgeboekt.
Mocht je in een wat lastige inkomenssituatie zitten is het verstandig om een verzoek bij de gemeente neer te leggen voor een 'startlån'. Bij akkoord zal de gemeente je een lening verstrekken voor de 20% eigen inleg en dat tegen een zeer gunstige rente! Hiermee krijg je dus een 100% financiering die in NL gebruikelijk is, maar hier gewoonlijk slechts mogelijk als de gemeente garant staat.


De bank stuurt een betalingsaankondiging naar de makelaar, en in kopie naar de koper. In mijn geval was het geld iets eerder bij de makelaar binnen, waardoor de sleutel van het huis meteen na ontvangst van het geld op de post gedaan werd! De sleutel krijgen via de post!! Donderdag de 12e kreeg ik zodoende de sleutel in handen, met daarbij een formulier ter overname van het stroomkontrakt. Even de meterstanden doorgeven aan de makelaar en de stroomleverancier, en het kontrakt kon worden overgezet op mijn naam.

Dat is het eigenlijk wel zo'n beetje...
Het gaat dus totaal anders dan we in NL gewend zijn! En dat is best wennen! Kwestie van vertrouwen, maar dat is best spannend als het om veel geld gaat! 

-