Sunday, 12 June 2011

(100) HONDERD!

Juist ja! Het Honderdste artikel alweer!
Zal ik stoppen op het hoogtepunt? Of nog even door blijven bloggen?
Wat zal ik doen: jullie als lezers mogen het zeggen! 

(Huidige beeld op Holte, klik voor grotere weergave)

Kasplantjes
Alle kasplantjes staan op het veld! Die klus is al met al goed en op tijd gelukt! En de planten staan er erg goed bij! De groei heeft door de nieuwe opkweekmethode geen dag stilgestaan.
Op dit moment staan er nog zo'n 2000 potjes met plantjes op de veranda, die in de loop van de komende week het land op kunnen. Nu is het nog een kwestie van de duizenden plantuitjes in de grond stoppen en tevens moeten de aardappelen nog een plekje krijgen. Waar precies is nog niet duidelijk, maar Henk gaf al aan dat het wel bij hem op het land kan komen te staan. Het weiland bij mijn huis is voor dit moment even ongeschikt omdat ik geen tijd heb om het van oud 'wild' gras naar geschikte teeltaarde te krijgen. Zoals de buurman voorstelde kan dat beter in het najaar gebeuren.
Ook moet er nog gezaaid worden, met name de wortelen en rucola. Maar.... ik heb de bestelde zaaimachine uit NL nog steeds niet geleverd gekregen! Dat 'drama' zal ik in een apart artikel plaatsten. Ter lering voor anderen die mogelijk in de toekomst 'wel even' iets uit NL zullen bestellen...

Slalomstokken
Toen ik een paar maanden geleden bijna dagelijks stokken in de sneeuwpiste moest steken, kwam ik op een handigheidje die ik nu op het land gebruik: de piste was in de ondergrond op een bepaald moment keihard ijs, waardoor je niet eenvoudig de stokken voor de afzetting in de sneeuw kon steken. Hierop ben ik een korte stok gaan gebruiken die ik eerst met een hamer het ijs insloeg, daarna kon ik in dat gat eenvoudig de stok plaatsten. Nu op het land doe ik precies hetzelfde om de stokken bij de erwten te plaatsen. Handigheidje op Gautefall geleerd dus!

Alles verhuisd! 
Deze week de laatste paar keer een wagen volgeladen met spullen vanuit mijn oude huis. Op dit moment staat het huis in Bø dus echt helemaal leeg! Ik moet er nog wel even heen voor de schoonmaak, maar dat heeft geen haast.

Postbode
Ik krijg van de postbode zelfs brieven waar een foutieve postcode op staat...
Betekent dat, dat als je op een brief het volgende schrijft; Vijverberg, Drangedal, Norge... dat het aankomt? Dat zou te gek zijn, toch?!

Grasmaaien
Meer dan een jaar is het gras rond mijn huis niet gemaaid, en hierdoor was de maaiklus best lastig. Met de verzamelbak achter de maaier, betekende dat ik na 5 m2 al moest legen, aangezien ik meer dan 500 m2 gras heb, heb ik die er snel afgehaald. Maar ja... dan ben je er nog niet... dan zal je dus met de grashark in de weer moeten, en evengoed het dode gras moeten verwijderen. Er ligt nu bijna een hooiberg achter een rots in de tuin (uit het zicht). Als het een keer windstil is zal ik er een vlammetje bijhouden denk ik, alternatief is wachten tot het verteerd is... met droog gras kan dat wel even duren!

Veel regen
20-30 mm regen op donderdag, dus had ik een vrije dag om te winkelen in de stad.
Ik ging kijken voor een nieuw bed, en zitbank en wat stoelen. Ik heb nu wel een indruk wat ik kopen kan, maar ik kan nog niet zo wennen aan die bedragen in kronen. Bedoel 9000 kroner voor een goed bed met matras lijkt een mega-bedrag, maar is volgens mij een normale prijs voor goede kwaliteit (1125 euro). 
Volgende week maar even bestellen en laten bezorgen, met tevens de bank en stoelen. Voor de transportkosten efficiënter. 

(Tuinder met schoffel... uitzending TV2 Jenter På Hjul)

TV-debuut...
Ja, eindelijk was er dan de uitzending van de TV-opname van vorige zomer.
Daar heb ik geloof ik destijds al over verteld? Hoedanook, voor het culturele programma 'Jenter På Hjul' kwam men op Holte Gård opname maken, en zouden ze daar ook een hapje eten. Een van de 'jenter' kwam bij mij op de tuin groenten halen en daarvan werden opnamen gemaakt. Uiteindelijk is het stukje Holte gemonteerd tot drie minuten; zelf vond ik het een geslaagde uitzending, en in het dorp heb ik van diverse mensen te horen gekregen dat ze mij op TV hadden gezien....hahahhaha

Vogels...
"En hoe zit het nu met dat 'nestje' Piet?"... Ja de vogels zijn gevlogen! Vrijdag waren de ouders druk doende met boven het nest fladderen met een bek vol 'eten', maar de aan het eind van de dag zaten de kuikens nog allemaal in het nest met grote ogen en angst voor de buitenwereld! Nee het was pas op zaterdag dat ik het nest leeg aantrof. Best snel eigenlijk van ei tot uitvliegen; drie weken ofzo?
Nu maar hopen dat deze 'jeugd' het overleefd. Ik zie de laatste tijd veel jong gevogelte dat zich als kamikaze piloten van A naar B begeeft. Hier en daar een auto tegenkomend, of de klassieker: het glas in het raam van de woning. Nu is de eerste vaak dodelijk, de tweede is even knock-out en daarna weer op weg. 

"Hoop ziet het onzichtbare, voelt het ontastbare, en bereikt het onhaalbare." 
Helen Keller 

-