Sunday, 19 June 2011

(101) De Pootaardappelen

Lieve mensen; bedankt voor de positieve berichtjes hier op het blog en per email!
Op naar de duizend! Hahahaha

Ik weet niet of ik er al eens over geblogd heb, maar ik heb dus veel te veel pootaardappelen gekocht dit jaar! Zoveel, dat ik er makkelijk 2000 m2 mee zou kunnen vullen. Die ruimte had ik op Holte 'optioneel' wel liggen, maar wilde ze liever in Grova planten. Nu is de kwaliteit van dat stukje weiland nog lang niet goed genoeg om op te telen, dus daar zou eerst een hoop arbeid in gaan zitten. Nee, daar had ik op dit moment geen tijd voor, die piepers moesten de grond in; en snel! Wat wil namelijk het geval; toen ik in de kelder ging kijken zag ik dat de bovenste bak met piepers mooie kleine 'spruiten' had, en toen ik in de kist eronder keek schrok ik mij het spreekwoordelijke 'hoedje'!!! Die spruitjes waren door het ontbreken van licht gaat groeien! Wauw wel tien centimeter lang! Wel een mooi gezicht, maar ja... als je in het achterhoofd heb dat je er eigenlijk nog geen raad mee weet... lastig! Op Pinksterzondag kreeg ik een berichtje van Henk met de vraag of ik de volgende ochtend om negen uur met de pootaardappelen op het erf kon staan. Hendrik-Jan zou ze dan machinaal gaan planten. Nu had Henk het wel tussen neus en lippen over planten ervan op zijn stuk braak liggende grond gehad, maar dit was wel héél plots! Na even de gedachten geordend te hebben, was ik er natuurlijk heel blij mee! Mooi stukje samenwerking ook weer! Hoe we straks de opbrengst gaan verdelen zien we wel, laat het eerst maar zover komen dat we kunnen oogsten. Voor de wetenschap: een pootaardappel weeg zo'n 50 gram.  

Het Touw

Deze week liep ik, zoals wel vaker, even naar het riviertje om van het wilde water te genieten. Op weg daarheen zag ik iets in het gras liggen; Huh, wat is dat dan?! Wat doet een stuk touw hier? En het ziet er ook nog als nieuw uit... en toen begon het te bewegen... okay dan! Ik stond oog in oog met een Noorse slang! Een fraai zwart exemplaar, 2 cm dik, en 60 cm lang! Opgerold als een Cobra met de kop omhoog, bekeek mij zo even en kronkelde daarna door het hoge gras weg. Ik had mijn camera in mijn broekzak (voor het foto's maken van het wilde water), maar kwam niet op het idee om een foto van de slang te maken... 'verbluft' kan je het noemen. Toen ik weer terug liep was hij/zij natuurlijk nergens meer te bekennen, en misschien maar beter ook. Ik weet namelijk niets van de giftigheid van die beesten hier, en ook niet of ze mensen aanvallen.

'De Frees Erin'

Een Westlandse uitspraak als je de groente onder gaat frezen omdat het óf niets opbrengt, óf niet goed genoeg is. De uien en prei zijn inmiddels gaan schieten zoals de kenners mij al hadden voorspeld. Dus die zijn niet meer verkoopbaar. Eerst dacht ik nog dat zo'n bloemstengel toch niet zo erg zou zijn, maar toen ik de prei in mootjes wilde hakken, bleek dat die kern dus 'hard' is.
Waar ook de frees in zal gaan (naar waarschijnlijkheid) is de Chinese kool, die heeft namelijk diens tweede kans vergooid door nu reeds te gaan schieten... wat een dramagroente is het toch eigenlijk! Ja, ik weet dat er op de verpakking staat dat je niet voor juli moet zaaien, maar wat heb ik aan zo'n groente in een land waar het in oktober al gaat vriezen? Naja...


Zaaimachine!

YES! Hij is er dan; de langverwachte zaaimachine, en wat een fantastisk apparaat is het!
Het was even puzzelen om te weten hoe het ding werkt, maar daarna was het zaaien van een bed wortelen (38 m2) in een kwartiertje gebeurd. Daar lag ik vorig jaar een paar uur voor op de knieën handmatig te prutsen! En ook zijn de rijen nu kaarsrecht, waardoor ik in plaats van vijf, zes rijen heb gezaaid. Daar kan een schoffel tussendoor (als het goed is...)

Internet Verhuizen

Nog even dit: Een week voor mijn verhuizing was ik bij de internet-boer geweest om aan te geven dat mijn internet verhuisd moest worden. 'Dat duurt waarschijnlijk twee weken meneer' werd mij verteld...
Het was mij niet echt duidelijk waarom dat niet sneller kon, en ook toen ik daarover begon, bleef het twee weken. 'Helaas' voegde ze er nog aan toe.
Na twee weken, had ik nog niets gehoord dus ik weer langs. Mijn telefoonnummer in hun systeem was verkeerd, waardoor de montør mij niet had kunnen bellen. Het juiste nummer doorgegeven, en ik zou in de loop van de week dan een belletje krijgen. Op donderdag werd ik gebeld en kwam de montør langs om een 'lijntje' te trekken. 'Pardon?' Hahaha
Ze moeten dan in de mast met kabels 'iets' verbinden waardoor er een lijntje naar mijn huis gaat lopen. Hoe dat precies werkt; geen flauw idee!!! Wel moet je ervoor thuis zijn, want hij moet binnen in de contactdoos van de telefoonlijn een meting doen.

Maar goed: voor de mensen die in Norge eerst een huurwoning betrekken en daarna verhuizen het advies om op tijd door te geven dat je gaat verhuizen!


PS

De groenten gaan fantastisk dit jaar! Alles staat er (op de chinese kool na) perfect bij, en groeit bijzonder goed! Dat maakt mijn een blije tuinder!

"In tegenspoed maak je kennis met jezelf." 
Albert Einstein


-