Sunday, 26 June 2011

(102) Hulptroepen

Afgelopen weekend bezoek uit NL gehad van mijn oudste zus en zwager. Op maandag hebben ze ook nog een dagje geholpen op de tuin, waardoor een groot aantal bedden er weer fraai geschoffeld bijligt. 
Op die maandag (en ook op andere dagen) was het alsof het weer niet wist wat het moest doen; op een dag die normaal gesproken droog zou blijven trok er ineens een zwarte wolk het dal in en begon het te plenzen! Hier en daar een verdwaalde donderklap, maar vooral veel water in een korte tijd. Als je dan met de grond in de weer bent kan je wel stoppen, want het wordt modderig en vette klei. Het blijft aan je handen kleven, of aan de schoffel! Dat zijn omstandigheden waar de vollegrondstuinder mee te maken heeft. Je hebt het te nemen zo het komt! Het is onvoorspelbaar!
Om drie uur besloten we dan ook huiswaarts te keren om daar op de veranda een drankje te nuttigen. Zeer gezellig! En uiteraard met eigen bier!


In de opstartfase is er nog wel genoeg te doen wat niet met grond te maken heeft, dus heb ik mooi deze week alle staken en stokken kunnen plaatsen. Het steungaas van Horticoop is nog steeds niet geleverd.... dus ook het klimtouw spannen is dan een goed werkje. 

Er zijn trouwens grenzen voor werkzaamheden, want als de grond als een moeras aan gaat voelen is het echt gedaan voor die dag, en mag het werk tot de volgende dag wachten. De grond op Holte droogt gelukkig vrij snel; na een dag met veel regen kan je de volgende dag alweer het een en ander doen. Voor schoffelwerk is dat vaak iets te vroeg want daarvoor heb je liever een wat drogere grond.

Oeps...

Vorige week meldde ik dat de zaaimachine in gebruik was genomen. Door mijn enthousiastme was ik vergeten naar de maanstand te kijken en heb dus per ongeluk op een dag van vollemaan gezaaid! Nu is het in de biologische teelt niet verstandig om bij vollemaan te zaaien, wordt gesteld. Ik heb dat altijd maar aangenomen, en nu kan ik het uit de eerste hand controleren. Een paar dagen later zaaide ik nog een zelfde bed, zodat er een vergelijking mogelijk is.
Hoedanook; de wortelplantjes zijn in het eerste bed alvast boven de grond gekomen, zag ik gisteren. 
 
Gifslang!

Nadat ik de zwarte slang vorige week zag, ben ik even op internet gaan neuzen. In eerste instantie kwam ik terecht bij de zwarte intratuinslang... die niet giftig is, maar zo zeldzaam in Norge voor zou komen dat die het toch niet geweest kon zijn....hahahha 
Neen, meneertje! Het bewuste dier was dus een 'Hoggorm'... een niet ongevaarlijke slang! De slang gaat de mens uit de weg, las ik, maar kan in paniek toeslaan. De beet kan voor mensen dodelijk zijn, en voor kleinere dieren is het dat vrij zeker. Binnen een half uur na een beet een arts bezoeken is noodzaak... lief beestje!


Gehorig! 

Zoals jullie weten zijn bijna alle huizen in Norge van hout, en hout is als het gaat om geluidsisolatie een slecht medium! Ik heb een knap audiosetje in de computerkamer staan, en als die een beetje op volume aan staat, kan je het echt in het hele huis horen. Dat is best fijn als je alleen woont, met een gezin moet ik er niet aan denken!

Appeltjes

Ik heb geen verstand van fruitbomen, maar denk dat het aantal appeltjes die er nu in mijn appelboom hangen niet overdadig is. Maar die er hangen zien er best goed uit en ik hoop dat ze ook goed smaken straks! Ik hou er alvast rekening mee dat het van die exemplaren zijn waar je een raar gezicht bij gaat trekken


Mexicaans Bier

Javel, Mexicaans bier uit Tørdal!
Project nummer 8 (D.8 110621) beloofd weer een toppertje te zijn, want bij flessen zat er 6-7% alcohol in en de smaak was bijzonder! Zo bijzonder dat ik geheel tegen de regels in al twee flessen heb gedronken die pas een dag of vier in de fles zaten....hahahha 
En inderdaad een heftug biertje met een volle smaak. Of het Mexicaans mag heten, weet ik niet hoor. "Het is gewoon lekker" zou Petje Pietamientje zeggen

Hier de recente foto's van de tuin.

"Kies niet met je hoofd, maar met je hart.
Je verstand is er om keuzes te begrijpen, niet om ze te maken." 
Ton van der Kroon

-