Sunday, 5 June 2011

(99) Tropisch Warm!

Moestuin!

Jawel, het dertigste veld is deze week gevuld! Het begint al aardig te lijken op de groententuin die het in 2010 was, maar dan beter. Vrijdag en zaterdag was het tropisch warm in Drangedal, met 26-28 graden op de meter!!! Pffff.... bij die temperaturen werken... is geen pretje! En water drinken, er kwam geen eind aan!

Vrijdag wilde de frees niet meer starten, en ik dacht eerst aan de hitte. Ik heb me een ongeluk gezocht naar de oorzaak, en uiteindelijk op moeten geven, voor die dag. Zaterdag had ik wat meer gereedschap bij me en vooral nieuw moed verzameld om de klus te klaren! Het aantrekken van een frees... is op zich al zwaar werk en onder de brandende zon; uitputtend!

Een frees is voor mij een onmisbaar werktuig op de tuin, zonder dat ding kan ik met de overwinterde grond zo goed als niets beginnen! De toplaag is te hard, en er staan teveel planten die er niet horen. Nee, dat ding moet het dus gewoon netjes blijven doen! Door deze onvoorziene 'stop' zag ik mezelf alweer in de buidel moeten voor een reparatie, of toch maar wat dieper in de buidel voor een nieuwe machine?

Maar... gelukkig vond ik na weer alle onderdelen nagelopen te hebben het euvel, en loopt de motor weer als een zonnetje! Zelfs beter dan eerder, dus in denk dat het vuiltje in de sproeier al langer dwars zat.  

Het probleem met het worteldoek is gelukkig opgelost; ik graaf het nu standaard rondom in. Die actie kost dan wel een extra uur zware arbeid met de spade, maar dat moet dan maar! Als het eenmaal ingegraven ligt, ligt het netjes strak, en heb ik er de rest van het jaar plezier van.

(appelboom in mijn tuin)

Marihøner

Deze week mijn trouwe kleine gespikkelde vriendjes weer op het land gezien; het lieveheersbeestje (wat een naam!) oftewel in het norsk 'Marihøne' (klinkt toch stukken beter!).
In een veld met tuinbonen kwam ik er, tijdens het watergeven, zo even snel geteld al een stuk of vijf tegen. Een mooi biologisch evenwicht in het vooruitzicht!

Koddig ook om te zien hoe de beestjes, op een plantje van amper een paar centimeter hoog, al hun best doen om een luisje te vinden! :-)

Varmepump... 

Ik heb zo'n ding in huis zitten, en moet toegeven dat ik er niet veel van snapte. Wat is dat nu eigenlijk? 'Pomp' suggereert dat het een leidingsysteem bevat. Echt me erin verdiepen heb ik tot nu toe nog niet gedaan, maar weet wel inmiddels dat het feitelijk een warmtewisselaar is, die de warmte vanuit de grond (daar zit de leiding in...?) gebruikt om zodoende een basiswarmte van het water in het systeem te krijgen en dat verder verhit tot de gewenste temperatuur.  Sorry, ik vergeet te vertellen dat het apparaat bedoeld is om het huis op te warmen. Zeg maar in plaats van houtvuur of straalkachels, of in combinatie ermee. Het is ook eigenlijk een omgekeerde 'airco'. Nou... ik stop maar met uitleggen, want het wordt niks... hahahaha
Ik kom er nog wel een keer op terug, ja? In een foldertje dat deze week in de bus viel, stond wel vermeld dat het een hoog rendement heeft! Je zou er je huis mee kunnen verwarmen met slechts 30% van het normale elektra-verbuik... niet slecht!

(Piet's waterval)

Zacht water! 

Na een jaar water in Bø gebruikt te hebben, heb ik nog steeds geen kalkaanslag op kranen en gootstenen gezien. Volgens mij hebben ze hier dan ook niet eens gehoord van produkten als 'Antikal'. In de winkel heb ik het tenminste nog niet gezien. Nu kan het een andere naam hebben, maar volgens mij is het er echt niet! 

Nu ik het toch over 'water' heb; een paar prachtige foto's gemaakt van de waterval bij mijn huis... gaaf! Het had in het begin van de week flink geregend, dus werd de geul met stenen ineens omgetoverd in een wildwater! Volop genieten dus!

Bier...

Nu ik het toch over 'genieten' heb... 
Op deze warme dagen is het echt ongelooflijk lekker om die zelfgemaakte pilsener te drinken!!!
Het eerste wat ik dan ook doe als ik afgepeigerd het huis binnenkom, is een halve liter fles van deze goddelijke drank opentrekken. SKOL! 

Hier wat recente foto's van de omgeving en de groententuin. 

-