Thursday, 16 June 2011

Horticoop...

Wat een drama is dat bestellen van spullen in NL zeg!

Juli vorig jaar schreef ik een e-post naar Horticoop in Nederland (dit is een toeleverbedrijf voor tuinbouwartikelen). Voor mij is het best lastig om speciale tuinbouwdingen in Norge te krijgen, dus leek mij importeren een goede keuze.
Afijn, ik kreeg als antwoord dat ik het beste bij Horticoop Denemarken kon bestellen, maar als die het niet konden leveren, mocht ik terugkomen.
Op dat moment had ik niets nodig, dus had ik het even voor kennisgeving aangenomen.
Begin maart overdacht ik een bestelling te doen, echter omdat het artikel in NL gemaakt wordt, leek het mij een omweg dit via DK te doen. Ik vraag dus of ik die artikelen bij hen kan bestellen en wat het gaat kosten om het in Drangedal te krijgen.
De betreffende artikelen: Steungaas voor mijn erwten, en een eenvoudig zaaiapparaat.   


Ik stuurde het bericht rechtstreeks naar het emailadres van de 'Teamcoordinator Customer Service Export' die mij eerder antwoordde. Eind maart niets vernomen dus, naar even een rappel (herinnering) eroverheen.
Volgens haar was de eerdere mail niet goed doorgekomen, maar ze ging er meteen mee aan de slag.
'Hoopvol' wachtte ik af.

Begin april nog geen bericht...
Even waan ik mij in mijn vorige werk als schadecorrespondent.... dagelijks mensen eraan herinneren dat ze nog een antwoord verschuldigd zijn! *zucht*
Rappel...
Hierop kreeg ik een in mijn ogen aanmatigend bericht dat ze het een en ander heeft uitgezocht, maar dat ik me toch beter in DK kan melden met de bestelling. De Deense collega's zijn volgens haar trouwens héél goed, en leveren snelle service.
Daar had ze niet eerder mee kunnen komen? dacht ik.
Een maand voorbij zonder resultaat. Ik heb nog de tijd...

Een bericht naar Horticoop DK, waarop per direct een antwoord kwam, dat zij geen producten leveren aan Norge...
Javel! Mooie naam 'Horticoop Scandinavia' maar vervolgens alleen lokaal leveren? Raar!
Hij gaf trouwens aan dat er veel papierwerk bij zou komen kijken en hoge transportkosten. Als men zoiets zegt, denk ik; ze hebben er gewoon geen zin in!

Weer terug naar mijn contactpersoon in NL...
Met het verzoek zo spoedig mogelijk te berichten wat zij nu voor mij kunnen betekenen.
Géén reactie meer gehad! Ik heb dus de telefoon gepakt, en in de loop van de dag drie keer met een collega gesproken die eerst wist te melden dat ze in vergadering zat, drie uur later was ze daar nog niet uit... en de derde keer was ze wel op de werkvloer, maar 'in gesprek'. "kan ik wachten?", "Nee ze belt u terug".
Wachten... nog even wachten... ff wachten nog... pizza! Onee dat was een ander nummer :-) 
Ze heeft dus niet teruggebeld, en ook geen bericht als excuus gestuurd.
Ik heb dus geen goed woord over voor de service van Horticoop (Bleiswijk)! Kwalijk!

Ik op 16 april gebeld met een transporteur in NL. En meteen de volgende dag een offerte voor de kosten gekregen.
hierop kwam Henk met het idee om zijn contact bij Horticoop (nee hè!) voor het karretje te spannen. Hij had met hem goede ervaringen in het verleden over toegestuurde spullen. 
Stemde hoe dan ook hoopvol!
.... echter het volgende wachten begon, en hetzelfde liedje speelde opnieuw!
"Heb je al iets gehoord Henk?", "Nee"
De volgende week...  "Heb je al iets gehoord Henk?",
"Geen zorgen, als Hans zegt dat hij het gaat regelen, dan regelt hij het ook!"
Begin juni...! Weer zes weken verder dus, kregen we te horen dat het vinden van het zaaiapparaat het probleem was, maar die was gevonden en werd opgestuurd. 
12 juni nog niets binnen, en ik had eigenlijk de eerste bedden al gezaaid willen hebben...
Helaas... en ik hield er zo langzamerhand rekening mee dat ik de boel weer zoals vorig jaar handmatig moest zaaien.
Hetzelfde geldt voor het steungaas dat op het moment van schrijven ook op transport ligt. Vanuit NL naar NO en dat duurt meer dan 10 dagen... ik kan er mijn brein niet omheen krijgen!
Inmiddels groeien de erwten in de hoogte en ben dus net als vorig jaar gestart met houtjes touwtje werk, waar opzich niet mis mee was, maar wel arbeidsintensief.

Ik had deze week het gevoel dat de levering niet lang meer kon duren, en jawel op 14 juni kon de zaaimachine bij de post opgehaald worden. Op de TNT-stempel vanuit NL stond 27 mei gedateerd... uff.... dat heeft er dus 18 dagen over gedaan! Laat er nu ook nog een 'Track & Trace' op dat pakket gezeten hebben. DIe code had ik graag gekregen mensen! Ongelooflijk dat je de klant zo in het ongewisse kan laten terwijl je eenvoudig hen het proces had kunnen laten volgen! Volgens de info van het pakket werd het inderdaad op 27 mei 'volgbaar', op 31 mei 'verzonden naar land van bestemming', 7 juni (hoe traag moet die boot geweest zijn?) 'aangekomen in Noorwegen', 10 juni 'zending in depot' (geen idee wat het inhoudt), 14 juni 'afgeleverd op bestemmingsadres'.

Nu is het wachten nog op het steungaas, wat naar deze tijdspanne ook toch wel deze week binnen moet komen. Zei hij hoopvol...

Moraal van dit verhaal: vertrouw de leveranciers in NL niet te snel, vraag liever aan familie/vrienden om iets te kopen en laat dat door een transporteur naar keuze, over de grens zetten! Drent Transport uit Ureterp bijvoorbeeld!
Enne... ik dacht met drie maanden toch best wel op tijd te zijn met de bestelling.... MIS!

-