Friday, 1 July 2011

(103) Trollenwerk!

Ik word dus helemaal gestoord van die trollen hier bij mijn nieuwe huis in Grova! Echt hè... had ik met pijn en moeite mijn veranda weer vrij van planten gekregen, hebben die maffe kleine kereltjes het wéér volgezet met 1200 slaplanten... als ik ze toch eens te pakken krijg.... dan uh... krijgen ze een bedankje...hahhahaha


Diepvries

Op het forum van 'Placement.nl' is het al een tijdje een hot item; "Noorse supermarkten hebben het duurste en slechtste aanbod van Europa.", en dan gaat het met name over het aanbod inzake groenten, wat eigenlijk gewoon 'slecht' genoemd mag worden. Natuurlijk zijn er supers die stinkend hun best doen, maar door de bank genomen (wat een rare uitdrukking trouwens!) is het belabberd gesteld met het aanbod 'diverse groenten'. Over de kwaliteit valt in Drangedal niet te klagen, die is best goed.
Koolraap is hier dé groente... en inderdaad is het iets wat ik graag eet, maar wat variatie betreft kom je er bekaaid vanaf.
Normaliter liggen de volgende groenten in het schap: zoals gezegd; koolraap, bloemkool, broccoli, prei, uien, winterpeen, paprika, ijsbergsla, komkommer, tomaten, chinese kool en bindsla. Bij de wat grotere supers ligt er iets meer, maar écht niet de producten die je als Hollander graag zou zien. Sperziebonen? Zeer zeldzaam! Kropsla, bijna nooit. Spruiten, twee weken in het jaar... Zomerwortelen oftewel 'bospeen' ja je komt ze wel tegen, maar dan zijn het qua smaak eigenlijk gewoon onvolgroeide winterwortels... creatief zijn de Noren wel....hahahhaha

Maar goed, terug naar het onderwerp! Ik heb mezelf deze week een vrieskist van 250 liter kado gedaan! Met name omdat ik dan in de winterperiode gewoon mijn eigen groeten uit de vriezer kan eten! Daarnaast is het ook erg makkelijk voor extra brood op voorraad en wat dacht je van een voorraadje Grandiosa pizza's... lekker! :-)
Ik ben er nu al erg blij mee!


Motorrit naar Hardanger

Even een dagtripje gemaakt naar het gebied dat ik steevast bij elke Norge-vakantie bezocht: Røldal & Låtefossen; beiden toeristentrekkers. Daar moest ik tijdens vakanties dus pak em beet 1500 kilometer voor rijden, en nu... heb ik het op 170 km afstand van mijn huis liggen. Is dat fraai of is dat fraai? :-) 
Op die rit kom je over het Hardanger hoogland dat 1000 m.o.h. ligt. Een zeer bijzonder gebied waar de natuur de baas is! In dit gebied heb je echt het idee dat het slechts door de wegen die er doorheen gaan, gerept is. Verder is het 'puur' zoals het er duizenden jaren geleden ook al uit moet hebben gezien. Wonderschoon! 

Hier wat foto's van die trip.  

-