Sunday, 3 July 2011

(104) Bloemen!

Deze week schoot de een na de andere groente in 'bloei'.
Op de foto's van vorige week kon je al zien dat de peultjes en tuinbonen (die laatste ruiken zo heerlijk!) in bloei stonden, maar deze week kwamen daar de doperwten en courgettes bij! En op zaterdag had ook de Kapucijner nog maar even nodig om te gaan bloeien.

Dat bloemen bijen en hommels aantrekken is bekend, ik zie ze dan ook in grote getale van bloem tot bloem zoemen...
Grappig om te zien dat de hommel een andere techniek gebruikt om bij de nectar te komen dan de bij. De hommel prikt gewoon door de bloemkelk heen! Boeven zijn het! Hahahahaha
Er wordt wel eens gesteld dat je weinig bijen ziet, en dat klopt ook wel, het is meestal de hommel die je ziet vliegen. Nu is dat voor een deel te verklaren doordat de bij pas uitvliegt als het warm genoeg is, en de hommel bij weer en wind in de weer is. Destijds in het Westland hadden wij dan ook diverse nesten met hommels in de kas staan om de tomaten te bestuiven. Dat deden ze echt héél erg goed! 

Wat ook op bloemen afkomt is de vlinder!
En niet zomaar een vlinder op de tuin deze week... een Koninginnenpage (Papilio machaon), die zich zonder enig probleem liet fotograferen! Ik ben toch zo jong niet meer, maar deze vlinder had ik nog nooit van mijn leven gezien! Errug mooi beestje, die ook nog eens onschadelijk is voor mijn 'moestuin' want de rups leeft op planten uit de schermbloemenfamilie. Daar heb ik alleen wortels van staan, die waarschijnlijk veel te klein bevonden worden door deze toch wel 'gigantische' vlinder.


Hier wat foto's van de bloemen en de vlinder.

Stukje statistiek: ik heb dit jaar twee tot drie weken eerder bloei, waardoor ook het oogst-seizoen met drie weken verlengd is! Kostbare weken in het toch al zo korte Noorse seizoen. Het intensief gebruik van de 'planteskole' bij Henk heeft dus zijn nut bewezen!

Het weer is nog steeds 'raar', het regent bijna dagelijks, en de zon laat zich zeldzaam zien.
'Groeizaam' weer wordt dat genoemd, en terecht! De planten staan er erg goed op, en de groei is volgens mij optimaal! En... door voldoende vocht laten de vogels mijn kool volledig met rust! Vorig jaar werd door aanhoudende droogte veel van de kleine koolblaadjes opgegeten, waardoor de plant nauwelijks kans op overleven geboden werd. De eerste rupsen zijn ook gezien, maar ook daarvan minder dan vorig jaar, mogelijk door vogels die ze wegpikken. 

Van de sla heb ik vrijdag de eerste krop gesneden en geconsumeerd. Oh, oh, oh, wat was dat een goddelijk maal! Gebakken piepertjes met Oregano erop, de sla fijngesneden en gemengd met een beetje Heinz sandwich Spread en Mayo. Een tomaat klein gesneden en bijgemengd, ook een paar fijngesneden partjes zoetzure augurk erdoor. Als laatste een gekookt ei erop, en niet zomaar een ei, neen meneertje; een Holte Øko Egg! 
Had ik al gezegd dat het bijzonder lekker was? Hahahahaha
De slakrop bevatte een aantal kleine slakjes die met warm water zo afgespoeld waren.
Inmiddels weet ik dat een Øko produkt nu eenmaal beestjes kan bevatten, en je dus altijd goed moet spoelen, of een tijdje moet weken in zout water. Tevens at ik deze week de eerste boerenkool als extra groente in de pan. Zeer lekker en super gezond heb ik mij laten vertellen.


Inspecteur van Belasting

Had ik gedacht lekker makkelijk in NL belasting aan te geven over 2010, omdat ik immers vier maanden in Nederland woonde.
MIS! Ik kreeg vorige week een brief van de inspecteur van belasting waarin gesteld werd dat ik een verkeerd formulier (via internet) had ingestuurd, en dat ik bijgaand M-formulier in diende te vullen! *Zucht*....
Op elk blad diende ik vervolgens mijn naam en sofinummer te schrijven, en geloof me, als je dat 20 keer heb geschreven, begint het toch wel op 'strafwerk' te lijken! Nu ben ik geen held in het invullen van belastingpapieren, en word al snel onzeker of ik het wel goed doe (ben vast de enige niet!). Wat bedoelen ze met 'stuur de ingevulde bladen terug'? 'is uw antwoord 'nee' hoeft u deze vraag niet in te vullen, ga naar de volgende vraag', als je dan vervolgens dat blad niet invult, is het dan 'oningevuld'? Ik ging er maar even vanuit... Er zit een 98 bladzijden tellende 'toelichting' bij... Hadden ze niet de slogan "leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker"? Denken ze nu echt dat mensen dat boekwerk door gaan nemen? Yeah right!
Ik heb de samenvatting van mijn elektronische aangifte er maar bij gepakt en de info daar vanaf overgeschreven. 
Daar waar het helemaal tricky werd, is het onderdeel 'had u een onderneming in de periode dat u in het buitenland woonde?'
Toch maar de toelichting erop nageslagen; hoef je niet in te vullen als je als NL-belastingplichtige aangemerkt wenst te worden.
Als dat maar goed gaat... enne best een handig boekje die toelichting....hahhahaha
Dankzij deze 'oefening' ken ik nu mijn sofinummer uit mijn hoofd; belastingdienst bedankt dat u deze inmiddels voor mij nutteloze info in mijn hersenpan heeft geprent!
Bij elkaar moet je door 100 vragen worstelen, waarbij je constant na moet denken over de periode wonende in NL of buiten NL... DRAMA!
TIP: noteer je banksaldo bij het moment van emigreren, want dat wordt gevraagd bij het kopje 'vermogen'.
Volgend jaar maar snel in Norge aangifte doen, in de hoop dat het makkelijker is. "Blijven hopen, Piet!" :-)

Steekvliegen...

Ja, helaas! Ook dit jaar vliegen ze weer om mijn hoofd en word ik vrij regelmatig gestoken door die pestbeesten!
Vrijdag was ik lekker thuis gras aan het maaien, en zat er een flink te vervelen. Tijdens het maaien ook nog vliegen verjagen met een  handzwaai, is iets te veel gevraagd, en ook hoor je ze niet. 'Is het erg dat je ze niet hoort? Toch juist prettig?' 
Tja... op zich is dat zo, maar laat dat beest nu ongemerkt op mijn kruin zijn gaan zitten en daar gestoken hebben! Ik heb nu dus een bult op mijn kop (ben allergisch voor gifsteken) en het jeukt enorm!
Volgende keer weer een pet opzetten! Les geleerd!
"In de tuin van mooie herinneringen is het altijd zomer." 
Shakespeare

-