Sunday, 31 July 2011

(107) Smullen!

De rust keert langzaam terug in het Noorse land. De media heeft flink haar best gedaan om alles over het drama te verslaan, en ik denk dat het Noorse volk een lintje verdient voor de manier waarop zij met dit drama zijn omgegaan. Voor zover ik na kan gaan is er nergens paniek uitgebroken. Ik moet dikwijls denken over hoe een land als Nederland ermee zou hebben omgegaan... wellicht wil ik het niet eens weten! Hulde voor de koele Noren dus!
Op de kattenbak!

Snuf en Snuitje doen het erg goed, en we zijn erg op elkaar gesteld geraakt in deze korte tijd! Waar Piet gaat, gaan ook de twee, en liggen dan op schoot of gaan op mijn bureau liggen. Dat laatste is wat lastig omdat ik dan niet kan typen... hahahaha
De kittens wegen al bijna 1100 gram. Ik ga er maar even vanuit dat dit een goed gewicht is voor 10 weken jonge katjes. Snuffie is iets zwaarder, maar dat komt vooral omdat zij nogal dominant is en dus als het over eten gaat, het eerste bij de bak staat en Snuitje een beetje wegdrukt. Dat is wel opgelost door een tweede voerbakje, maar toch...
Deze week mogen ze ook in de kelder de boel onveilig maken, wat ze dan ook met alle plezier doen. Op het moment van schrijven lopen ze daar dus lekker te rennen en met de lege dozen te spelen, hierdoor heb ik even tijd om in alle rust mijn blog te typen!
De twee zijn trouwens perfect in hun kattenbak-gang! Niet een keer een ongelukje gehad, en ook geen braaksel hier of daar. Dat soort ongelukjes zijn toch wel min of meer 'gebruikelijk', maar zelf denk ik dat het effect van samen met je zusje, een hoop scheelt; ze voelen zich helemaal gelukkig! Tevens spinnen ze dat het een lieve lust is! Een kat die spint, is tevreden heb ik me altijd laten vertellen. :-)



Klik hier voor wat actiefoto's van die twee...

De Aardappeleter

Als ik in de keuken het avondmaal aan het bereiden ben, springen de katten vaak op het aanrechtblad. Gewoon om even te neuzen... maar als ik aan het aardappels schillen ben, dan komt Snuffie de schillen opeten! Niet zomaar één schilletje.... neen meneertje! Ze lijkt er geen genoeg van te krijgen! Hahahaha Op een bepaald moment vind ik het wel genoeg en schuif ik de schillen in de groenbak.
Snuitje moet er trouwens niets van hebben, ze ruikt eraan en laat het liggen. Hoe kunnen katten verschillen hè!?

"Wat de boer niet kent... vreet hij niet!" 

Als kweker van groenten is het een genot om in deze tijd van oogst de een na de andere verse groente op je bord te kunnen hebben. Zó lekker die superverse groenten!!!
Mijn favoriet is en blijft de verse doperwt, en op de tweede plaats staat de tuinboon.
Verrukkelijk zoet en bordevol van smaak! Dat het ook nog eens de meeste vitaminen bevat als het zo vers is, is mooi meegenomen.
Dit jaar heb ik Koolrabi op het land staan en die had ik nog nooit van mijn leven gegeten; mijn vader was een boer die niet vreet wat hij niet kent, en als ik het mij goed herinner vond hij Koolrabi geen Hollandse groente. "Nou pa, je hebt wat gemist hoor, want het is een heerlijke groente!!!" Beetje de smaak van lekkere bloemkool, en de bereiding is hetzelfde (bij mij dan...) als de koolraap.
Wat ik ook voor het eerst in mijn leven at, was verse kapucijner.... nooit geweten dat die dus gewoon hetzelfde smaken als doperwten! Superlekker dus!

(inmiddels liggen de kittens weer op mijn bureau, maar dit keer uitgeteld van het rennen....hahahahha)

(verse kapucijner)

Gezien op TV

Gisteren was het lekker druk met de verkoop op de tuin. Een stuk of zeven klanten die stuk voor stuk met voor meer dan tien euro aan verse groenten naar huis gingen. Goede zaken! Een klant was wel bijzonder omdat ze ons (Halvor en mij) op TV hadden gezien, en wel graag in het restaurant wilde gaan eten. Laat die nu vanwege de vakantie dicht zijn...! Een tegenvaller,  die ruimschoots door het bezoek aan mijn tuin werd gecompenseerd. Erg leuk om met de mensen langs de velden te lopen en dan de 'oh's en ah's' te mogen aanhoren. Velen hebben bepaalde groenten nog nooit 'live' gezien, en kennen het alleen uit blik, pot of diepvrieszak. Met de gebruikelijke enthousiasme licht ik dan met graagte het een en ander toe. Gaat uiteraard een hoop tijd inzitten, maar ik voel me toch een beetje een 'vers-ambassadeur' hahahhaha

De Weerman

Het is weer aan het zomeren in Telemark; met 28 graden is het weer volop zweten op het land. En door het vele vocht in de grond is het erg benauwd. Na een paar van die hitte-dagen is de grond nog steeds donker van kleur. Het heeft dus nog wel even nodig voor het allemaal een beetje opgedroogd is. Een aantal hoeken op het land zijn echt zo nat dat de planten op sterven na dood zijn, en daar hoef ik geen oogst meer van te verwachten. Op zich is de schade beperkt, zeker gezien de extreme hoeveelheid regen van de laatste weken. Een Noors Record heb ik mij laten vertellen!



Hier recente foto's van Holte



"Tussen het volhouden door mag je best even uitrusten." 
Olaf Hoenson



-