Sunday, 7 August 2011

(108) Diepvries

De vakantiegangers komen weer langzaam terug van hun reis, en daarmee trekt de handel aan. Het is me nu duidelijk dat het in de maand juli gebruikelijk is, dat de vraag naar groenten tot 25% gereduceerd wordt. Vorig jaar had ik daar niet zo veel last van, want toen had ik nog niet zoveel te oogsten. Dit jaar ging het 'precies' goed, het zijn eigenlijk alleen de courgettes waar ik op dit moment teveel van heb.
Op zich moet het toch niet zo moeilijk zijn om wekelijks 150 kilo  van die dingen kwijt te geraken, maar toch nemen de klanten maar mondjesmaat af. Op zich had ik daar al wel een vermoeden van hoor, maar ik had deze groente nodig voor mijn wisselteelt. Investeren in de toekomst dus. 
Ik vind het veel belangrijker dat de diverse erwten het goed doen dit jaar, want daar heb ik vier keer zoveel van gezet.
Met een lokale klant heb ik daarnaast een goede afspraak gemaakt, waardoor ik het meeste van mijn produkten hoe dan ook kwijt kan. Prettig om zo'n eindoplossing te hebben, ook al gaat het ten koste van de opbrengst in penger.

Diepvries

Door die vakantie-dip heb ik wel mooi tijd om mijn wintervoorraadje diepvriesgroenten aan te leggen! Inmiddels zitten er al aardig wat kilo's doperwten en tuinbonen in, maar er kan nog veel meer bij!
Ook bedacht ik mij laatst dat produkten die ik op de markt niet verkopen kan, aan het eind van de dag ingevroren kunnen worden voor eigen gebruik, tenzij ze nog best voor verdere verkoop zijn natuurlijk.

De eerste markt is trouwens pas over twee weken, hier in Drangedal op het Heilt Vilt festival. 
Zoals eerder gemeld kennen ze hier niet het fenomeen van de wekelijkse markt, en de dichtstbijzijnde Bondens Marked wordt maar zeven keer per jaar georganiseerd. Als je nagaat dat de eerste in april is en de laatste in december, dan hou ik er voor mezelf als 'bruikbaar' maar een handjevol over...
Dat moet toch beter kunnen zou je zeggen! Maar ja, ik doe het er voor de lol bij :-) 

Houtvoorraad

Dit jaar zal ik een houtvoorraad aan moeten leggen voor de komende winter. Samen met Henk ga ik volgende week de inmiddels geleverde boomstammen in stukken zagen en kloven. Allemaal nieuw voor me, dus fijn dat ik de kneepjes van het doen, van Henk kan leren! De tijd die het hout krijgt om te drogen is wat kort, maar dat hoop ik te compenseren door het in mijn garage op te slaan, waar de zon (als hij er is...) flink op staat te bakken. Dat maakt denk ik een hoop verschil ten opzichte van het buiten onder een stukkie plastic drogen. We zullen zien!


De frees erin...

Na de Chinese kool is ook de Rucola onder de frees verdwenen. Van hetgeen ik gezaaid had was slechts een tiental plantjes in de bedden terug te vinden, de rest leek niet opgekomen te zijn. 'Onmogelijk', is mijn gedachte dan. De oorzaak zal liggen in het opgegeten worden door insecten die op de grond leven, met name kevertjes schijnen de kleine koolplantjes heerlijk te vinden. Nouja... we kunnen in ieder geval zeggen dat we het geprobeerd hebben.
Voordeel is wel dat ik nu een paar bedden heb om de laatste sla in te planten volgende week. Die wilde ik eigenlijk in het bed hebben waar de prei inmiddels zo mooi staat te bloeien, maar dat bed blijft dus dit jaar gewoon een stukje ongerept wild... hahahaha


Oja

Met Snuffie & Snuitje gaat het prima, al moet ik zeggen dat ze wel steeds hoger kunnen springen en ook meer snelheid krijgen. Ik zal weten dat ik katten in huis heb! :-)
Na het eten krijgen ze mijn bord met daarop een restje groenten en aardappelen, en dat gaat erin als koek! Gisteren werden de tuinboontjes heerlijk opgepeuzeld, of moet ik zeggen dat Snuitje het op de peuzelmethode doet, en Snuffie het naar binnen schrokt? :-)
Ach ja... ik heb inmiddels al wel door dat Snuffie meer de groenteneter is. Wel lachen; deze week had ik ze vers gekookte koolrabi voorgeschoteld, direct nadat de voerbakjes met brokken gevuld waren, en wat denk je... ze lieten de brokken voor wat het was en stortten zich op de dobbelsteentjes kool!!! 
"Als het vreemd klinkt, is het zaak goed te luisteren"
Egbert Kinds