Sunday, 14 August 2011

(109) De Houtklover


Vrijdag was het dan zover; we gingen werken aan de houtvoorraad voor waarschijnlijk weer een lange koude winter.
Heerlijk dat vooruitzicht om straks weer lekker in de sneeuw te zitten en de kachel te moeten stoken! Zomer en winter verschillen hier zó extreem dat je het gevoel hebt in een nieuwe omgeving te wonen als het jaargetijde weer afgewisseld wordt voor een nieuwe.
Het kloven van hout was iets wat ik nog niet eerder hoefde te doen, en van de techniek had ik nauwelijks kaas gegeten. In Bø lag namelijk in de vorige winter de schuur vol met hout. Dit jaar zal ik die verbruikte voorraad aan moeten vullen en ook voor mezelf een partij hout in de garage moeten stoppen. 
Het splijten van hout is helemaal niet moeilijk! En als je een beetje handig bent heb je zo een paar zelf aangeleerde techniekjes onder de knie. Een heel belangrijke tip die ik ooit van iemand op kantoor kreeg, (als ik me niet vergis) is de techniek van het kloven in een autoband. Dat gaat helemaal GOUD! Het komt er in het kort op neer dat je een autoband op een of meerdere dikke houtblokken legt waardoor deze stabiel ligt en vlak. Hierop zet je deze vol met voorgezaagde houtblokken en begin je deze met de kloofbijl te splijten. In de gebruikelijk manier valt het hout op het hakblok naar twee kanten, en moet je het voor een tweede of derde klap weer oprapen. Veel onnodig bukwerk en ook een gedoe met goed neerzetten. Nee... dan de band! Daarin blijft alles rechtop staan, en kan je klap na klap geven. Een echte aanrader voor eenieder die met kloven bezig is of gaat. Hier een YouTube filmpje ervan.


Restaurants!

Deze week kreeg ik er dan uiteindelijk de derde grote klant bij, of het is eigenlijk meer een op elkaar geveegd aantal kleinere winkels en restaurants... 
De boer belt wekelijks op maandag al zijn klanten op om te vragen wat ze voor die week wensen, en sinds deze week vraagt hij dus tevens welke 'groenten' ze kunnen gebruiken. Die manier schijnt hier 'de' manier van handelen te zijn. De klant komt niet zelf naar je toen met zijn bestelling; je moet er zelf actie op ondernemen, en dat schijnt de klant een prettige manier te vinden. Raar volk die Noren....hahahahaha
Woensdag kreeg in terugkoppeling van Halvor over de door hem afgeleverde produkten. Stuk voor stuk waren ze erg tevreden met wat ze kregen! Mooi begin! Ook wel grappig was dat een klant die de vleesprodukten uit de vrachtwagen hielp dragen, de groenten voor een andere klant zag liggen en er óók wel oren naar had om bij de volgende belronde te bestellen! Supermooi! 


Oogsten...

In dit jaar hanteer ik een andere strategie; daar waar ik vorig jaar een bestelling afwachtte, oogst ik nu alle vruchten op voorhand. Mijn uitgangspunt daarbij is het behoud van groei & bloei. De vruchtenlast blijft hierdoor voor de plant minimaal, en bijkomstig voordeel is dat ik niet met oogstpieken kom te zitten als de klanten dinsdag en woensdag geleverd willen hebben.
Voor aanstaande dinsdag staat er een bestelling van 62 kilo doperwten! Wauw!!!! Dat is véél.... boelvéél! Maar..... ik heb het :-)

Woensdag had ik een oud dametje een de lijn die twee struiken boerenkool wilde... 'U kunt beter losse bladen nemen mevrouw...' Het leverde voor haar een hoop verwarring op over hoeveel een struik aan blad zou hebben. Uiteindelijk haar in mijn beste Noors ervan overtuigd dat een struik ongeveer 1,5 kilo aan bruikbaar blad oplevert, en die hoeveelheid heeft ze dan vervolgens twee keer besteld; een voor haar dochter en een voor haarzelf. Lachen toch?!

Populair?

Vorige week een opmerkelijk verzoek; Halvor kwam naar me toe met de vraag een klant van hem te bellen over de levering van volgroeide planten. Ik wist niet wat ik hoorde en maakte mezelf wijs dat ik het waarschijnlijk verkeerd had verstaan....hahahhaha. Maar nee, ze hadden écht planten nodig en ook nog op korte termijn vanwege de opening in september waarbij prominente figuren aanwezig zouden zijn. Hoorde ik nu goed dat er een minister straks naar mijn planten staat te kijken??? :-) Waanzinnig zijn de ontwikkelingen die mijn bedrijf doormaakt! Eerst had ik slechts de groenten in Oslo staan, op dit moment staan er  ook groeiende 'Damfjell' planten! Een pompoen, een courgette en een aantal rode & gele uienplanten.

Laatste planting

Deze week is de laatste kropsla geplant; na deze datum krijg je ze niet meer oogstbaar voor koning winter in oktober weer zijn koude kleed over het land legt. Zo'n gedachte zet je wel even met de voeten op de grond en je realiseert je dat het seizoen dus nog maar anderhalve maand duurt. In die korte tijd moet er nog een hoop gebeuren....uffff!


"Naast de kunst van het doen, is er de kunst van het laten; de kunst te laten rusten wat er niet toe doet." 
Lin Yutang