Sunday, 4 September 2011

(112) Natte Zomer!


Even een open deur intrappen hoor...hahahha
Net zoals in NL is het hier in mijn geliefde Norge een verschrikkelijk natte zomer geweest, en ik denk niet dat de laatste paar weken, voor de herfst begint, dat goed gaat maken. 
'Natter kan niet!', heb ik me laten vertellen en dus was dit jaar op dat vlak een dieptepunt, of hoogtepunt vanuit de hoeveelheid regen gezien.
En als positivo mag ik dat graag met een roze bril bekijken! :-)

(Dubbele regenboog boven Holte, klik om te vergroten)

Waterkracht!

Door de grote hoeveelheid water zijn naar waarschijnlijkheid de waterreservoirs barstens vól!!! Dat is mooi, want dat betekent goedkopere stroom voor de komende maanden. Zoals wellicht bekend, komt veel, zo niet alle, stroom in Norge van waterkrachtcentrales, en die gasten draaien vast een topjaar!

Biologisch!

Ik heb het er al vaker over gehad dat ik het fantastisch vind dat de groenten er naar omstandigheden zo best bijstaan. Op zich is dat al bijzonder, maar daarbij moet je ook nog rekening houden met het feit dat alles zonder enig plantenbeschermingsmiddel gebeurt! Ik heb niet het idee dat ik dit jaar bijzonder veel meer schimmel (meeldauw) in de gewassen tegenkom, en ook het aantal virusaantastingen is niet extreem. Gezien de vitaliteit van de plant, heb ik ook ook nauwelijks last van wortelziekten. Als de planten er wat geel uitzien, komt dat door het ontbreken van zuurstof in de grond. Op diverse plekken staan de planten al weken in het water, en toch geven ze niet op! Mooi toch?!


Natuurlijk gaat de algemene natheid van het land nu het tegen de herfst aanloopt, parten spelen.
De kracht gaat sowieso op dit moment uit de planten en als de grond dan nat is, ga je echt dagelijks verschil zien qua gewasvitaliteit. Vorige week stonden de aardappelen er nog best fris op, nu zijn ze bijna allemaal bruin, en sterven af. Moet ik nu naïef stellen dat dit bruin-worden te maken heeft met het rijp zijn van de knollen? Ik hoop het van harte!

Op het stuk land bij Henk, waar ik de meeste aardappels heb staan, is het bijna een moeras en het zal me verbazen als daar genoeg goede piepers vanaf gaan komen. 

Maandag liep ik langs de uien en ook die lijken er sinds ik ze voor het laatst zag gewoon de brui aan te geven... nu zitten er al best leuke uien aan hoor, maar ik vrees dat het afsterven toch met de continu vochtige grond te maken heeft.   

'Sånn er livet!'...
'C'est la vie!'...

Moeder natuur heeft het algemeen belang voor ogen, en daarin speelt de wens van de mens niet altijd zo'n grote rol.

Varmepump

In deze vochtige dagen is het fijn om wat warmte in huis het hebben. Ondanks dat het met 18 graden binnen niet koud is, is het wel wat klam in huis. Zodra ik thuiskom gaat de varmepump aan een is het in een mum van tijd aangenaam warm in huis. Ik ben nu al erg blij met dat ding! 

Het opstoken met wandplaten geeft alleen lokale warmte, en de houtkachel heeft wel even tijd nodig om de warmte te verspreiden. Nee, dan de varmepump, die in feite alle lucht in huis rondpompt en het tegelijk verwarmt.
In de praktijk zal het zo zijn dat de varmepump als eerste aangaat (bij ontwaken en bij thuiskomst) en dan direct de kachel gestookt wordt. Zodra de kachel op temperatuur is, stopt de pump automatisch met opwarmen, en zorgt ervoor dat de lucht goed in beweging blijft. Het verbruik in strøm valt mij best mee. Het ding trekt bij  de start zo'n 800 watt en gaat na een kwartiertje alweer terug naar 400 watt. Dat is nogal een verschil met een warmteplaat aan de wand die vaak op 800 watt staat ingesteld en dan toch maar weinig effectief is! Nu is het nog geen winter, dus hoe het ding het in die situatie gaat doen, gaan we zien.

'Optimisme is het vertrouwen dat dingen beter kunnen.'
Olaf Hoenson