Sunday, 11 September 2011

(113) Dyrsku'n 2011


Daar stond ik dan gisteren... met mijn groenten op de grootste markt van Norge.
Vrijdag waren er 20.000 bezoekers en daarmee een record voor de vrijdag. Zaterdag werden 30.000 bezoekers verwacht, en ik denk wel dat die er waren! Het was tot in de avond op drie spetters na, droog! Geheel zoals voorspeld was.

De plaats waar ik mocht staan was verre van ideaal, maar het was dan ook een 'extra' plek die de boer voor me gemaakt had. Ik had twee tafeltjes ter beschikking die voor zijn uitstallingshutje stonden. 
Het was best wennen om dit keer dus niet in een tent te staan, maar onder de bewolkte hemel. Dat laatste kwam me trouwens goed uit, want je kan écht niet met je groenten in de felle zon gaan staan! Het was nu al dat de bospeen halverwege de dag slap werd.


De handel over de twee dagen viel mij erg tegen; het leek wel of op de markt alleen 'Hollanders' rondliepen. 'Kijken, kijken, maar niet kopen' was toch vooral hun motto, leek het. De verkoop was dan ook ongeveer gelijk aan die ik op de Bondens Marked in Kragerø gewent ben. Jammer! Zeker ook omdat ik voor deze sessie 'al' mijn groenten buiten de bestelling voor klanten had gehouden. Weten we ook weer! Ja toch?!

Wel lachen was de kaasboer, die tegenover mijn uitstalling zat; hij had de broer van Peter Ludolf kunnen zijn! Op een bepaald moment zag ik hem, bij gebrek aan klanten, indommelen... (of zat hij iets te lezen...?) Mogelijk om zichzelf wakker te houden, blies hij van tijd tot tijd op een soort van 'waldhorn'. We moesten er kostelijk om lachen!

Norsk!

Op zo'n dag wordt je omringt door de Noorse taal, en ik vind het mooi om te zien dat het al lang niet meer op mij overkomt als een 'buitenlandse' taal. Ik versta niet alles, maar begrijp meer dan genoeg. Ik heb gisteren heel wat dialecten voorbij horen komen en ook als klant mogen bedienen, er was er maar een bij die ik echt niet volgen kon. Het feit dat ze voorstelde dan maar op Engels over te gaan, voelde bijna als een belediging :-)   
Het Noors is 'mijn' taal geworden! Een mooie conclusie!

Oslo-tur

Dinsdag voor het eerst met de bestelwagen van Holte Gård naar Oslo gereden, met daarin 46 kratten gevuld met groenten & fruit.
De rit ging geheel naar wens, en het rijden met de 'Iveco Daily' was prettig. Ik had verwacht dat het een groot nadeel zou zijn ten opzichte van mijn VW Caddy, maar er was nauwelijks verschil. Sowieso is het altijd prettig om hoog te zitten vanwege het betere overzicht op de weg.
Ik was voor de zekerheid een halfuur eerder vertrokken, maar dat was nergens voor nodig. Hoewel... de A13... uhhh... E18 was nu niet in file, dus voor de volgende rit lijkt het mij verstandig om wederom zo vroeg van huis te gaan.

Kloofhout...

Mijn nieuwe hobby! Hout kloven...
Ik heb al aardig wat staan hakken op die gezaagde boomschijven... en het is nog steeds leuk werk.
Wel intensief natuurlijk, maar het lijkt zwaarder dan het daadwerkelijk is. Het zwaarste vind ik het tillen van de gevulde zakken. Daar zit toch al snel 25-30 kilo aan 'nat' hout in, en pakt niet ideaal beet. Mijn auto heb ik naast de kloofband staan en zodoende kan ik de gevulde zakken direct in de auto leggen. Met een zwaarbeladen auto (de koplampen schijnen meer in de bomen dan op de weg...hahahaha) ga ik dan weer na huis en moet ik aldaar weer even moed verzamelen (indrinken....) om het spul vanuit de auto op stapels te leggen. 10-15 zakken neem ik per keer mee; voor die hoeveelheid sta ik dan bijna twee uur te kloven. Bij elkaar staat hier bij huis al zo'n 170 zakken! En bij Henk nog 40 zakken die ik vanwege het houtverbruik, in Bø zal afleveren. Hoeveel zakken ik nog te vullen heb? Tja... dat zullen er toch al snel 80 zijn denk ik. Het lijkt idioot veel! Aan stookhout zal ik waarschijnlijk geen gebrek hebben deze winter! Fijn idee!

(70 zakken buiten en er staan ook nog 100 zakken binnen)

PS. ik hou wekelijks bij hoe snel het hout droogt. Dennenhout (vuren) droogt vrij snel ten opzichte van Berk en andere soorten. Per week droogt het (onder deze regenachtige omstandigheden) tot nu toe ongeveer 5% in. Binnen of buiten drogen heeft nog geen verschil laten zien.
Waarschijnlijk is dat met een periode van zonnig en winderig weer, een stuk meer.
Ik hoop op deze manier ook te kunnen zien wanneer het 'droog' is en klaar voor de kachel.   

'Fouten vormen gewoonlijk de brug van onervarenheid naar wijsheid.' 
Phyllis Theroux

-