Sunday, 18 September 2011

(114) Piepers Rooien


Deze week stond vooral in het teken van het rooien van de aardappels.
Henk en ik keken al een paar weken uit naar een paar dagen van droogte waarbij de grond tevens voldoende zou zijn gedroogd om met de traktor het land op te kunnen.
Wonderwel kwam dat moment dan toch! Het was drie dagen droog gebleven en er stond flink veel wind.

Zaterdag kwam Hendrik-Jan met zijn traktor met rooimachine het land oprijden; wat een gevaarte!!!

Het ging prima, en de conditie van de grond was prima! Ik had echt nog wel modder verwacht, maar het was gewoon 'goed'!
Ja, en dan de opbrengst... daar was het toch allemaal om te doen...
Als positivo ben ik toch vooral gewend om te denken dat het glas half vol is, en dingen te relativeren.
We hadden eerlijk gezegd niet te hoge verwachtingen, en het was dan ook mooi om te zien dat er goede piepers uit de grond kwamen, niet veel, maar dat kon ook niet na deze zomer. Het aantal rotte eksemplaren viel ook 100% mee, en ook waren er bij die met 10 cm best groot te noemen waren. Tuurlijk, er zat veel 'grut' tussen, maar die kunnen volgend jaar weer de grond in als pootaardappel.

(kan nooit veel zijn zou je denken...)

Na het rooien is het spul op een hoop gelost, en moet het nog overgepakt worden naar kratten of zakken.
Over het aantal kilo's kan ik nog weinig zeggen; zo'n hoop lijkt altijd minder dan het is.

Handmatig Rooien

Op Holte was het rooien een ander verhaal... 'aardappels wroeten' dus!
Met een rooivork en de handen als enige gereedschap, maar het ging ook!
Zwaar werk, dat wel.

(het werk is gedaan!)

Uit een m2 heb ik 1300 gram aardappels kunnen oogsten, wat ik niet verkeerd vind!
Ook nu weer 'naar omstandigheden' een mooi resultaat! In een goed jaar mag je het dubbele verwachten of toch zeker wel 2 kilo.
Van de piepers onder het zwarte gronddoek heb ik ook al een deel naar de oppervlakte gehaald; bij het wegtrekken van het plastic lagen er al diverse eksemlaren half boven de grond, precies zoals verwacht was. En die waren prima van kleur; geen sprake van groenverkleuring, dus het plastic is donker genoeg voor deze toepassing.
Omdat je met deze methode niet werkt met 'ruggen' kan je meer rijen zetten. Drie in plaats van twee rijen, en dat komt de opbrengst per meter ten goede! 
Onder 4 m2 gronddoek kwam 7030 gram, en uit dezelfde meters op heuvels kwam 4260 gram. De kwaliteit en grootte verschilde nauwelijks. 1,7 kg/m2 versus 1,1 kg/m2. 
Lijkt me duidelijk een succes!

Kosten/Baten 

De piepers die ik een week eerder rooide werden op de markt in Seljord trouwens goed verkocht; 25 kroner voor 1,5 kilo. Lijkt goed betaald, maar als je bedenkt dat deze geheel met de hand geplant en geoogst werden, is het waarschijnlijk net voldoende om een minimum uurloon te genereren. Ach ja, ik vind het gewoon leuk om piepers op het land te hebben en die zelf te kunnen eten, want ze zijn wel héél erg lekker hoor!!!
Van de week moest ik een beetje grinniken toen ik me bedacht dat het best een goede investering is om één aardappel in de grond te stoppen en er vervolgens na een paar maanden een stuk of zeven uit te kunnen halen... het zou wat zijn als dat ook met 20-kroner munten zou lukken....hahaha

Hier met dat Bier!

Door de oogstdrukte schiet het maken van bier er wel een beetje bij in. 
Dat is jammer, té jammer, dus heb ik een oplossing gevonden in het gewoon standaard op zondag een vat starten. 
Inmiddels maak ik ook voor vrienden af en toe een kratje, en een voorraad hebben is wel zo prettig! Ik heb laatst een biertje van 6 maanden rijping gedronken, en... óh wat was die lekker! Daarmee is meteen bewezen dat het goed een halfjaar te bewaren is, en waarschijnlijk ook wel langer.


"Om gelukkig te zijn, moet je iets doen waar je gelukkig van wordt." 
Johan Cruijff

-