Sunday, 25 September 2011

(115) Daalders Waard


Gisteren weer op de markt gestaan, en ik had er hoop op dat ik dit keer in Kragerø een goede omzet zou draaien.
En dat was zo!!! Met een verdubbeling van de omzet ten opzichte van vorig jaar, kan ik dik tevreden zijn.
De omzet in 2010 was trouwens gewoon te weinig, dus dit jaar was het kijken of het überhaupt wel lonend kon zijn om daar met groenten te staan. Dat bleek gelukkig zo te zijn, want het directe contact met de klant vind ik toch best leuk! Daarnaast ook leerzaam; toepassen van het Noors, maar ook dingen over produkten te weten komen. 
Omdat ik regelmatig vragen krijg over boerenkool, had ik dit jaar een tweetal recepten op een A4-tje staan en dat 15 keer gekopieerd (met dank aan mijn klant Avigo die het in diens nieuwsbrief plaatste). Aan het eind van de dag had ik er nog slechts één over! :-)

Ook dit keer had ik Pieter gevraagd om mee te gaan. Hij is pas twaalf, en kon weer oefenen met afrekenen.
Zelf had ik op die leeftijd ook vast moeite met rekenen. Een goede tip is dat je het niet moeilijker moet maken dat het is; tel de bedragen van de gekozen groenten op, ontvang het geld en ga vanuit het te betalen bedrag optellen met wisselgeld tot je aan het ontvangen bedrag komt. bijv; waarde van verkoop = 65 kroner, je krijgt een briefje van 200... Pak een muntstuk van 5 kr. (maakt 70), een 10 kr stuk (maakt 80), een 20 kr stuk (maakt 100). Doe daar een briefje van honderd bij en je hebt zonder rekenwonder te hoeven zijn, correct wisselgeld in handen. 

(nog even en dit alles ligt weer onder de sneeuw!)

Over leren gesproken; er was een dame die mij vroeg of ik aardappels had met grond eraan... ik dacht even dat ik het verkeerd verstond/begreep, maar ze wilde echt ongewassen piepers! Volgens haar zouden die beter van smaak zijn, tja... zou best kunnen natuurlijk...hahahaha Grond isoleert toch de knol op een bepaalde manier.
Ik heb gisteren 27 kilo aardappelen verkocht!!! Er was er zelfs een die even later terug kwam om nóg een zak (1,5 kilo) te kopen omdat ik eerder zo lyrisch was over de smaak....hahahaha

Een ander kocht rode bietjes en had het erover dat ze daar een heerlijke soep van ging maken.
Ik vroeg haar of die soep dan niet vreselijk 'rood' zou worden. 'Ja dat wordt het', en ik probeerde het me voor te stellen; een bloedrode substantie... geen smakelijk gedachtenbeeld... toch eens proberen of het wat is.

Rijbewijs

Eerder gaf ik aan dat mijn rijbewijs moest verlengen, of te wel het blijkt dat je als inwoner van Norge dan een Noors rijbewijs moet krijgen.
Het NL-rijbewijs werd naar het RDW in NL gezonden en die moesten akkoord geven voor men verder kon. Een week geleden kreeg ik een belletje dat dat akkoord er was en dat ik langs kon komen om het nieuwe rijbewijs aan te vragen. Ik had pech, want het computersysteem werkte na het maken van de foto ineens niet meer (die boeventronie kon het systeem mogelijk niet aan??? Hahahaha). Ik heb nog wel een halfuur gewacht in de hoop dat het euvel verhopen werd, maar helaas. Ik kon een andere dag terugkomen. 
Nu kom ik toch elke week langs Skien dus op de terugweg van de Oslo-tur ging ik even langs.

Best een bijzonder gevoel trouwens om straks een Noors rijbewijs te hebben, dat maakt je al een beetje meer een 'Noorman'.
Best belachelijk... voor de pasfoto moet je hier een vikinghelm op....hahahhaha (grapje!)
Na het maken van de foto en het administratieve gedeelte (waaronder betaling van 286 kr), liet de mevrouw me weten dat ik binnen drie weken het rijbewijs via de post zal krijgen (ophalen dus).

Derde klant

De klanten die ik er dit jaar bij kreeg, laten het om de een of andere reden, afweten.
Een aantal weken geleden startte ik met zeven nieuwe klanten, en daar is er slechts een van over die wekelijks blijft bestellen. Ik weet het niet, ik had een groter enthousiasme verwacht. Nu is die enen extra klant slechts een aanvulling om alles wat ik heb kwijt te kunnen. 

Voor volgend jaar dient uitgezocht te worden waar het volgens de klanten aan ontbreekt.

Appeloogst

Woensdag de appelboom leeggeplukt, en gezien dat de kwaliteit niet best is! Er zit écht niet een gaaf exemplaar bij! Misschien toch maar appelmoes van maken dan. Bij elkaar iets van 30 kilo van die ene boom (is dat weinig?). Kijken of volgend jaar met wat snoeiwerk er meer en betere vruchten aan kunnen komen.


"Hulp is iemand de kracht geven er zelf iets aan te gaan doen." 
Joanna Trollope

-