Sunday, 2 October 2011

(116) Indian Summer

Lekker weertje de afgelopen week!
Gelukkig niet zo warm als in NL, maar toch werkte ik deze week weer eens in T-shirt bij een graad of 20.
Ik kan mij niet herinneren hoe lang het geleden is dat het zó lang droog was! Bizarre zomer was het... pffff!
Ook bizar was dat ik gisteren aan het eind van de middag zag dat de veranda nog steeds nat was van de ochtenddauw.... das raar! Blijkbaar was de luchtvochtigheid maximaal, wat ook een verklaring geeft voor de mist die elke ochtend in het dal hangt. Met name omdat het niet waait, kan het vocht nergens heen!

Over vocht gesproken.... op YouTube heb ik nog even een kort filmpje gezet van de wilde rivier die in juli na veel neerslag overladen langs mijn huis kolkte.

 (Klein verschil!)

Paard op de weg!

Een aantal dagen geleden reed ik zoals altijd over de [38] naar huis. Op een bepaald moment zag ik in een bocht een dier op de weg lopen, en dacht; wat moet dat paard op de weg... 
Totdat het dier zijn kop draaide en een fantastisch gewei toonde... javel... een eland (elg) op de weg!!! En nu eens een échte stier/hengst (of hoe ze die ook noemen)!  Je ziet als verkeersdeelnemer zó vaak die waarschuwingsborden staan met een 'elg' erop, dat je het bijna niet voor mogelijk houdt dat je die elanden echt op de weg tegen kan komen! Toen ik vervolgens met een slakkengang aan kwam rijden, sjokte het dier op zijn eigen, onbeholpen uitziende, manier naar de kant van de weg en verdween tussen de bomen.

Gautefall

Deze maand krijg ik als het goed is een reactie op mijn sollicitatie bij het ski-senter.
De wintermaanden moet er ook inkomen verzameld worden, en hopelijk mag ik dan weer bij de lift staan.
Mocht die 'jobb' niet lukken, heb ik nog een mogelijkheid om bij het ander ski-gebied in de buurt te solliciteren 'Vrådal', dat bijna net zover vanaf mijn huis ligt als Gautefall.

(Gebied Gaustatoppen - richting zuid) 

Herfstrit

Door het mooie weer geprikkeld, was het weer tijd voor de jaarlijkse 'herfstmotorrit'! De trouwe Honda-VFR moet ook af en toen de stal uit! Een heerlijke motorfiets! Hij doet het nog prima!

Er zijn nog steeds genoeg gebieden in de buurt waar ik nog niet eerder ben geweest; deze keer reed ik via Ulefoss naar Gaustatoppn-Rjukan. 

Ulefoss is een heel uniek plaatsje, zo'n dorpje zag ik nog niet eerder. Het ligt pittoresk langs een breed water dat onderdeel is van 'Telemarkskanalen'. Een genot om lekker langzaam door dat dorpje heen te rijden!

Ook het gebied dat ik daarna inreed was een openbaring voor me, het leek wel op de Betuwe... héél veel fruitbomen... alleen nergens een 'Flipje' te bekennen...hahahaha! 

Dat vind ik ook zo gaaf in dit land; het verschil van omgeving binnen een straal van 150 km. Ik reed door voor een eerste bezoek aan 'Gaustatoppen' WAUW... GAAF!!!
Je rijdt daar dus echt de wildernis in... en op 1000 meter....poef.... ineens zijn alle bomen verdwenen! Hans Kazan is er niks bij...hahahaha
Al rijdend is het hoogste punt 1250 moh...! Het uitzicht; supert!!!
Blijf het ook bijzonder vinden; het aantal haarspeldbochten is namelijk op een hand te tellen, de natuur geeft hier zóveel ruimte dat de weg gewoon slingerend omhoog kan lopen met pakembeet 10% stijging. 


"Laat geen gelegenheid voorbijgaan om een goed woord te zeggen." 
Godfried Bomans

-