Sunday, 9 October 2011

(117) De Kettingzaag!


Deze week heb ik de motorzaag in gebruik genomen!
Henk heeft me ik het kort laten zien wat de bedoeling was, en daarna kreeg ik het ding in handen.
Net als bij het kloven was ook dit weer een werk die op mij zeer natuurlijk overkwam.
Niks onwennig, en eng...? nee gewoon gaan met dat ding alsof ik er al jaren ervaring mee had!
Even na de middag startte ik met het zagen van de laatste +/- 20 boomstammen en vier uur later lag het allemaal in brokken op een grote hoop!

Net als mijn buurman, had Henk mij dringend geadviseerd om deugdelijke houthakkers dingen aan te schaffen. Zo dingend dat geen van beiden mij instructies zouden geven als ik het niet had :-)
Zo heb ik dus een speciale broek gekocht die een bescherming bied tegen een uitschietende kettingzaag. Daarnaast een paar laarzen met stalen neuzen en ook daarin bescherming tegen uitschietende zaagbladen. Dat hoort er allemaal bij!  En al denk je 'dat kost vast veel geld!' dan kan ik je zeggen dat die set van broek en laarzen, omgerekend, slechts 188 euro kost.
Daar kan je geen risico voor gaan lopen!   

Als ik de komende week die hoop, gekoofd, en in zakken heb, dan ben ik klaar voor deze winter. Hoewel ik bijna zeker weet dat ik véél te veel hout heb, is het een prettig idee 'genoeg' te hebben. Alles wat over is, blijft voor de winter van 2012 staan, en hoef ik er dus minder 'bij' te hebben. 

(Herfst op Holte)
De laatste lootjes op Holte


Langzaam maar zeker raakt alles op! 
Bij sommige groenten word ik daarbij geholpen door het wild, dat net als vorig jaar de lekkere groene blaadjes komen eten, of nee... ze hebben het liefst de rode blaadjes van de Romano sla! Gisteren liep ik nog even langs het plantbed, en zag dat ze écht uit elke plant een hap hadden genomen! Daar kan dus een streep door, en het is zeer waarschijnlijk dat ze de komende week de kropsla onder handen nemen.
Ik heb dus van de sla de laatste geoogst deze week. 
Wat nog wel geoogst gaat worden; boerenkool, spuiten, koolraap en wortelen.   


Rijbewijs

Woensdag kwam mijn nieuwe 100% 'Noorse' rijbewijs met de post.
Niks afhalen bij het postagentschap, gewoon weer in mijn postbus! Heerlijk die ontspannen houding die hier heerst! In NL voelt men zich door behoefte aan controle en gebrek aan vertrouwen, geroepen om zoiets aangetekend te versturen, hier dus lekker niet....hahahaha
Dat zijn die kleine Noorse dingen waar ik van genieten kan!

Muizen!

De laatste weken zag ik steeds vaker dat er dingen werden aangevreten, of dat nu de in de auto staande aardappels waren, of het handvat van mijn gereedschapskoffer...
Muizenvraat... en vermoedelijk waren ze met het schuim van het handvat een nestje voor de winter aan het bouwen... ik ben daar helaas op tegen! Nu kan ik denken dat ze vanwege de twee katten het wel uit hun kopjes laten om in huis te komen, maar er zijn genoeg plekken waar ze ongestoord kunnen komen, en daar wil ik ze toch liever niet hebben! 
Net als in Bø vorig jaar ben ik dus muizenvallen, met pindakaas als lokstof, gaan zetten deze week.
Destijds had ik veel succes met het uitroeien van een muizenfamilie; eindtotaal was toen ELF dode muizen!  
Das véél... dacht ik!

Laat ik nu in Grova, reeds TIEN dode muizen in een week gescoord hebben!!!
Als ik nog twijfelde over de functie van Snuf & Snuitje, dan is die twijfel nu wel weg! Ze gaan vanaf volgend voorjaar gewoon naar buiten s'nachts om muizen te vangen! :-)

"Het vermoeiendste werk, is het werk dat je maar niet afmaakt." 
William James


-