Sunday, 16 October 2011

(118) Nog ff Snel


Koning winter is zonder veel bombarie in Telemark aangekomen.
Met zich bracht hij een mooi wit deken, die hij elke nacht over het land legt.
Mooi is het zeker om de omgeving weer in een wintertoestand te hebben!
Echter... mijn werkzaamheden op de tuin zijn, net als vorig jaar, nog niet gedaan!
Van achterover zitten en genieten is nog even geen sprake. Er moet nog ff snel het een en ander gebeuren.

"Waarom laat je het op het laatst aankomen?" zou je kunnen vragen. Das helemaal niet moeilijk; de planten waren gewoon nog niet zo ver om geoogste te worden! Zo oogstte ik deze week de eerste 15 kilo spruiten, en zag dat de rest nog te klein is. Het seizoen is voor deze groente écht te kort! Met de huidige temperaturen; op Holte was het deze week met een minimum van -6 lekker fris, groeit het nauwelijks meer. Dat zag ik ook vorig jaar, langer wachten heeft in deze tijd geen zin.
Uit de 200 m2 met zomerwortels oogstte ik al aardig wat bossen peen, maar ook dat wat er nu nog staat moet er allemaal uit. En ook wil ik de boerenkool dit jaar helemaal léég oogsten! 

Ik heb mezelf voorgenomen om de komende twee weken de laatste loodjes te oogsten en dan gaat de winkel dicht voor dit jaar.

Nieuwe Buren

Deze week kreeg ik nieuwe buren, en ik kan nog niet wennen aan hun luidruchtigheid!
Ze zien er niet onaardig uit hoor, dat is het niet.
Ach ja, nog een paar weken en dan ben ik er weg en mogen ze loeien wat ze willen! Hahahaha
Halvor heeft dus zeggen en schrijven zeven (ook hij heeft iets met dat getal blijkbaar) koeien gekocht, die langs het hek van mijn tuin lopen om mij toe te loeien... ja bedankt! Wat een geluid maken die beesten zeg! Zo'n zwaar geluid dat door merg en been gaat en in het dal galmt! Ik schrik er af te toe gewoon van...hahahha BOOOOOEEEEE!!!!! Alsof het spoken zijn! :-)


Telefoon

Ik heb het tot op heden niet over de telefoonnummers gehad die in Norge gebruikt worden. Best handig om te weten denk ik.
Toen ik hier voor het eerst kwam, had ik het idee dat men onvolledige info verschafte als men het acht-cijferige telefoonnummer doorgaf.
90738462... daar moet vast een nul voor! Of een kengetal... dacht ik...
Niet dus! Nu is het genoemde voorbeeld mijn mobielnummer, maar ook bij de vaste nummers heb je geen 'voorloopnul'.
In het begin dacht ik een patroon te kunnen ontdekken in de nummers, waarbij ik dacht dat alle mobiel nummers met een '9' begonnen. Ook dat klopt weer niet want er beginnen er ook met een '4'!
Je moet het maar weten!

Meer Speeltjes!

Woensdag zette ik de te kleine aardappelen in de kelder, om die volgend jaar te gaan gebruiken als pootgoed.
Snuff & Snuitje zaten er binnen een minuut bovenop... en een kwartiertje later hadden ze er al een mee naar boven gesleept om mee te spelen. Over een tijdje groeien de aardappels vanonder het bankstel vrees ik...hahahaha    

"Vind de eenvoud in wanorde. Vind de harmonie in tweedracht.
Te midden van de moeilijkheid schuilt de mogelijkheid." 
Albert Einstein