Sunday, 30 October 2011

(120) De Blije Tuinder!


In het Westland is er een gezegde dat een tuinder altijd blij is...
Blij dat de grond weer ontdooid is, blij dat de planten er weer instaan, blij dat de oogst weer is begonnen, en voor mij op dit moment; blij omdat de oogst binnen is en ik voor dit jaar met de groenten klaar ben.

Tussentijds evalueren deed ik al wel, maar daar zit toch altijd een stukje inschatten bij. Nu is het moment een eind-evalueren, en kunnen er ook eindconclusies getrokken worden.
Ook dit jaar was, hoe ik het wend of keer, een 'testjaar'. Als een produkt het twee jaar goed doet qua groei, kwaliteit en afzet, dan kan je zeggen dat het een succesnummer is. Veel produkten gaf ik een tweede kans, en hebben die niet aangegrepen. Met die info kan ik de toekomst tegenmoet treden.

Net als vorig jaar staan de peultjes bovenaan in de lijst van inkomsten per m2, op de tweede plaats staan de rode bietjes en op drie zomerwortels, op de vierde plek: boerenkool!!!! Jawel!
Ik heb het al vaker gezegd dat ik nooit gedacht zou hebben dat ik met boerenkool in Norge zo'n succes zou hebben! Het betekent dat er volgend jaar een focus zal liggen op dit produkt.

Na twee jaar alleen gewerkt te hebben is nu het moment aangebroken om een samenwerking met Henk aan te gaan. in 2012 zullen we vanuit de bestaande BV (Drangedal Gartneri AS) onze groenten gaan produceren. Dat dit betekent dat 'Damfjell Grønnsaker' als bedrijf ophoudt te bestaan, is niet erg. Het heeft zijn functie gehad, en de tijd is rijp voor een nieuwe uitdaging. Natuurlijk zitten er risico's aan zo'n samenwerking, maar ik heb er een goed gevoel bij, en twijfel er niet aan dat we een zeer succesvol jaar tegemoet gaan!!!   
Derhalve ben ik blij dat Henk me een tijdje geleden gevraagd heeft om met hem samen te gaan werken!
Samen de schouders eronder!


Schoorsteenveger

Deze week kwam de schoorsteenveger van de gemeente de vuurgang vegen en inspecteren. In een land waar zoveel op hout gestookt wordt is dit een jaarlijks terugkomende verplichting. Dat voelt trouwens niet als verplichting; immers is het een soort van beveiliging. 
Na het bezoek kan je er vanuit gaan dat de boel goed functioneert en je geen risico loopt op pijpbrand. Ook wordt bij deze controle de batterij van de rookmelder (op elke verdieping) vervangen. Een klusje die er weleens bij in wil schieten, als het op jezelf aankomt!

(de laatste Damfjell spruitjes)

Rust!

Morgen zal ik voor dit seizoen de laatste vracht naar Oslo rijden, en daarna gaan we het eens lekker rustig aan doen! En tevens proberen om de verloren kilo's aan lichaamsgewicht weer te gaan verzamelen....hahahahha
De komende weken zal ik ook regelmatig bij Henk te vinden zijn; er kan al het een en ander gedaan worden ter voorbereiding van het volgende jaar. Al was het maar 'opruimen & schoonmaken'.
Genoeg te doen dus, maar nu wel ontspannen en op een lekker tempo. 


"Wie onderweg is, vernieuwt zich met elke stap." 
Drukpa Rinpoche

-