Monday, 10 October 2011

Snuff & Snuitje



Een extra artikel speciaal voor mijn twee schatjes!

Zoals dat hoort bij jonge katten, zijn Snuff & Snuitje heerlijk speels! Ze hebben de grootste lol met de eenvoudigste dingen. Een ti-rap... en ijslolliestokje... en prul van een zakje... en kleine aardappel... een krant... een boodschappentas... noem maar op!
Ondanks deze veelheid aan speeltjes hebben ze het af en toe ook gemunt op dingen die voor mij waarde hebben. Zo hebben ze de DiGi-reader van mijn telebankieren zoek gemaakt, en regelmatig moet ik op zoek naar de afstandsbediening van mijn Mac. Ach ja... inmiddels liggen die spullen netjes in een bakje en niet meer los op tafel/buro.

(Snuffie)

Dierenwinkel

Elke keer als ik in een winkel ben, dan loop ik even langs de hoek waar de speeltjes voor dieren liggen. Zo kocht ik er piepende balletjes, een krabpaal, en uiteraard twee muizen om alvast te trainen voor volgend jaar! Hahahaha
Eenmaal thuis krijgen ze hun nieuwe speeltje en gaan er meteen mee aan de gang! Erg leuk om te zien!
Misschien wel het leukste is het feit dat de muizen vaak aan het eind van de dag bij de etensbakjes worden gelegd! Echt gaaf om dat te zien! Ik heb me laten vertellen dat dit een vorm van dank is. Zelf dacht ik dat het louter een associatie met voedsel was, maar ik denk dat het 'bedanken' wel eens kloppen kan. Gevangen muizen of vogels worden ook vaak naar het baasje gebracht... is tie niet altijd even blij mee... maar goed...

Klimrek!

Het droogrek voor de was, is een van de favoriete speledingetjes! het zijn net apen als je ze zo ziet manoeuvreren over die dunne spijltjes.
Een paar maanden geleden ging dat acrobatenwerk allemaal zonder problemen, maar nu 'die twee' richting de twee kilo lichaamsgewicht gaan, is het wel eens zo dat het klimrek in hun enthousiasme omkukelt.

Kattenbak

Ik heb nog nooit zulke nette katten gezien! Vanaf de eerste dag tot op heden, hebben ze 100% score voor als het gaat om het sanitaire gebeuren. Niet een keer een ongelukje, of met opzet ergens op gaan plassen.
Dat laatste is toch wel vaak het geval bij jonge katten denk ik.
Ik ben dus gezegend met twee fantastische kittens!

(jammie... erwtensoep!)

Mee-eten

Vroeger was het al zo dat bij ons thuis de katten mee aten met wat de pot schafte.
Sinds de komst van kattenbrokken is dat feitelijk niet meer nodig, maar S&S hebben een voorkeur voor 'mee-eten'! 
De bak met brokken, die ze trouwens echt wel lekker vinden, blijft staan om bij mij te bedelen als ik brood sta klaar te maken. Brunn Ost en andere kaas, is hun favoriet! Daar kunnen ze niet genoeg van krijgen. 
Bij het avondeten zitten ze steevast naast mijn bord op tafel en proberen door wat dichterbij te kruipen alvast te ruiken wat erop ligt. "UH" zeggen is genoeg om ze weer terug op de uitgangspositie te krijgen. Ik kan gerust zeggen dat ze behoorlijk gehoorzaam zijn, of toch doorgaans :-)
Afijn... als mijn bord bijna leeg is, maak ik van het restant kleine stukjes en sta ik op om naar de keuken te lopen. Ze weten niet hoe gauw ze dan achter me aan moeten rennen! Hun warme eten krijgen ze op een schoteltje waarbij ze moeten 'delen'. Snuffie heeft daar niet zoveel mee, met dat delen... en Snuitje is veel te onderdanig en laat zich dus erg makkelijk wegduwen. 
Nu heb ik sowieso het idee dat Snuffie iets meer eet dan Snuitje, dus vind ik het wel prima. Op het moment dat het echt zo is dat die boef alles op lijkt te eisen, dan neem ik Snuitje in bescherming door haar zusje even bij het schoteltje weg te houden.

Glanzend

De vacht van een kat zegt veel over diens gezondheid en welbevinden. Ik denk dat die twee schatjes het erg goed bij me hebben; hun vacht glanst namelijk erg mooi!
Als ze dan weer op schoot liggen, spinnen ze dat het een lieve lust is, heerlijk om te horen!

Volg de Baas

Wat ook leuk is, is dat ze me echt overal in huis volgen; en gaan daar spelen, of slapen. Op mijn bureau bijvoorbeeld... minder handig voor het baasje, want dan gaan ze op het toetsenbord liggen of op het papier dat ik moet lezen... en uiteraard vlak voor het scherm gaan zitten....pffff
Aandacht... en meer aandacht willen ze... en geaaid worden natuurlijk! 
En dan krijg ik weer kopjes, of met een zacht pootje een aai over mijn kin... 
Ja, ik denk dat ik kan stellen dat we erg veel van elkaar houden! 
Als ik naar mijn werk ga, dan zitten die twee op de vensterbak te kijken hoe ik wegrij, en als ik aan het eind van de dag de auto weer bij huis parkeer, zitten ze al weer op me te wachten. Als ik de deur open, word ik door hen verwelkomt en zeg ik "hei jenter!" (hallo meisjes) daarna lopen ze al gapend naar de krabpaal om er even de nagels in te zetten.

In het begin mochten ze ook op de veranda, maar sinds ze eronder wegdoken, heb ik besloten dat ze binnen blijven. Vinden ze overigens niet erg, want als ik naar buiten ga, dan proberen ze niet tussen mijn benen heen te glippen.  
Nee, straks ligt er sneeuw en hebben ze buiten niks te zoeken. In het voorjaar morgen ze voor het eerst écht vrij naar buiten; muizen vangen!

De badkamer is nog steeds verboden gebied, vanwege het klimmen in het douchegordijn. Ze weten inmiddels donders goed dat ze er niet mogen komen, maar als ik de deur soms op een kiertje heb staan, zie ik er een pootje verschijnen die zich, bij het zeggen van "UH!" weer terugtrekt...ahhahaha

(Snuitje)

De Plantengieter

Wat is dat toch met katten en het liefst drinken uit een vissenkom, vaas, of plantengieter? Bij mij is die laatste dan ook de standaard drinkplaats; het bakje met vers water wordt slechts af en toe gebruikt. Nou ja... ik ben daar niet moeilijk in; ik hou dus gewoon het waterniveau in de gieter op peil, ja toch?

Taal

Uiteraard moet je katten 'opvoeden' en tegen ze praten. Ik doe dat net hoe het uitkomt in het Noors of in het Nederlands. S&S worden dus tweetalig opgevoed, kan je zeggen :-)
"NEI, IKKE GJØR DET!", klinkt veel beter dan "NEE, niet doen!" (vind ik...)
Zoals gezegd is even "UH!" roepen of "NEI!" voldoende om ze te laten weten dat het niet mag. Doen ze het toch, dan krijgen ze een pak slaag... nee hoor, zo erg is het niet, maar een beetje boos worden en op de grond stampen, doet wonderen. Door de houten vloer heeft dat goed hoorbaar effect. Op een stenen vloer hou je er waarschijnlijk alleen een pijnlijk voet aan over... 

Plezier!

Ze maken me echt heel vaak aan het lachen, als ze weer iets grappigs doen!
Het is echt heel fijn om twee katten te hebben, en zeker als ze zo lief zijn als de mijne. 

Het zijn mijn skattjes :-)

Hier foto's van de afgelopen drie maanden. 

Hier een filmpje van de twee acrobaten...


-