Sunday, 6 November 2011

(121) Glastuinder


Het onvermijdelijke gebeurde dus deze week; ik werd weer 'glastuinder'!
Na mijn laatste rit op Oslo, en het besluit op Holte het voor 'gedaan' te houden, ging ik bij Henk de kas in om me daar verdienstelijk te maken.
Veel werkzaamheden zijn in een kas gewoon te zwaar voor een persoon, dus hebben we het een en ander versjouwd. Naast dat dingen zwaar zijn, heb je ook nog dingen die met z'n tweeën gewoon twee keer zo snel gaan...hahahaha
Nee écht! Het is een psychologisch gegeven dat verenigde handen licht werk maken!
Klussen die al heel lang lagen, werden nu ineens opgepakt! Niet omdat het eerder niet kon, maar puur omdat er tegenop gezien werd.
Ik herken dat wel vanuit mijn verleden als tuinder onder glas; té veel te doen, in té weinig tijd!
Toen had ik 8000 m2 glas, nu hebben we niet meer dan 1000! 
Als die achterstallige klussen gedaan zijn, moet het toch geen probleem vormen dat op orde te houden.

De komende twee weken is familie Dijkstra naar NL, dus hou ik de toko in de gaten. Er liggen wat eenmansklussen te doen, en de katten en konijnen moeten te eten krijgen.
Mocht het 'weer' omslaan naar vorst, moeten de kassen gestookt worden.
Vorig jaar heeft Henk veel geld bespaard door op hout te gaan stoken! Een jaar eerder stookte hij op olie en elektra. Beide kostbare grondstoffen! Het hout kost niet half zo veel, en het zagen en kloven kan je zelf doen.

Goedkoop!

Over energie gesproken; de vorige week rolde de energienota van het vorige kwartaal in de bus.
Ik heb al eerder gemeld dat we hier een per kwartaal wisselende stroomprijs kennen. 
Die prijs hangt af van de hoeveelheid water voor de waterkrachtinstallaties. 
Met de afgelopen 'zomer' zat het op dat vlak wel snor! Véél regen, maakt goedkopere stroom! Hoe goedkoop? Met alle kosten erin verwerkt betaal ik voor een KWH slechts 1,36 kr = 17 eurocent. (Vorig jaar betaalde ik in hetzelfde kwartaal 2,02 kr per KWH.)  
Wat kost een 'all in' KWH in NL tegenwoordig?
(2010 - ondergesneeuwde berk)

Herfst

Vorig jaar lag Drangedal al onder een steeds dikker wordend deken van sneeuw en was het al flink koud! Ik herinner me dat de berken nog vol in het blad stonden, en de sneeuw het in een gang overdekte.
Dit jaar hebben we een échte herfst met vallende blaadjes en steeds kaler wordende loofbomen. 
De temperaturen van de afgelopen drie weken zijn met 8-10 plusgraden zeer zacht te noemen! Wel is het veelal bewolkt en hebben we weer genoeg regen gehad.
Het weersinstituut voorspelt voor de komende 10-dagen weinig verandering.
Stoken van de kachel in huis doen we dan ook alleen maar om een paar graden te compenseren en tegen het klamme; 'stoken' kan je het eigenlijk niet noemen.
Als ik zo naar de geplaatste foto kijk, kijk ik uit naar de komende sneeuw!!! Zó fraai! 

Vakantie

Als Henk over twee weken weer terug is, zullen we een paar dagen overdracht van taken doen, en dan is het mijn beurt om de Nederlanden onveilig te komen maken als rechtgeaarde 'Noorman'.... ik zal met een stuk of 8 kratten met lege bierflessen weer naar huis gaan, dus een beetje plunderen kan je het wel noemen.... hahahaha

Twee weekjes NEDERLAND dus!
Ik denk dat veel Nederlanders die hier wonen, het bezoeken van hun moederland als 'plichtpleging' zien, zelf vind ik het toch iets hebben van een soort 'naar huis gaan'. Vorig jaar was ik verrast dat ik onder andere die platte pannenkoek en de typische koeien zo waardeerde!  Moest vaak even grinniken om de typisch Hollandse dingen die ik al een tijd niet had gezien. 


"Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit." 
Charles Maurice de Talleyrand

-