Wednesday, 23 November 2011

Vakantie!

Het is nu even na achten in de avond, en is het tijd om te ontspannen. Vorige week had ik een hotel gevonden die bij de haven van Rødby (DK) gelegen is. Echt lachen, want er is hier geen bediening! Alles gaat via een incheck terminal bij de deur alwaar je met je plastic kan betalen, waarna je een toegangskaart en een kamer naar keuze krijgt. Ik ben wel van dit soort handige dingen...hahhaaha Stop 'n sleep heet dit hotel, voor het geval dat je het eens wil checken. Op dit moment zit ik met mijn iPad voor me neus en een Damfjell biertje in de hand na te genieten van een geslaagde eerste vakantiedag! Wat smaakt dat biertje lekker! Oh... Hemels....hahhaha Vanmorgen reed ik even voor acht uur vanuit Grova weg. Emotioneel afscheid van de skattjes... Maar dat was te verwachten. Ze waren niet te troosten, de tranen biggelde langs hun snorharen. Aandoenlijk om te zien! Ik heb voor hen een kalender in de keuken opgehangen, alwaar ze de dagen af kunnen strepen. Komt vast goed :-) In Drangedal was het glad door bevroren regen; nee geen ijzel, maar meer een soort van natte sneeuw. Voorzichtig rijden dus, en eenmaal in Skien was het asfalt okay. De reis verliep zonder problemen, en het was niet druk op de weg. Bij Horten het veer naar Moss genomen en vandaaruit naar Helsingborg in Zweden. Vandaar gaat er een veer naar Denemarken, en vervolgens is het nog een kleine 200 km naar de haven van Rødby. Vorig jaar heb ik deze route 'ontdekt' als zijnde prettig; door de veerdiensten heb je een aantal verplichte rustmomenten. Ik ken mezelf, ik rij als het ff kan doodleuk door, ook al zou ik even rust moeten pakken. Dat probleem lost zich dus op door de veerdiensten. De twee genoemde, varen in een klein half uurtje naar de overkant. Aan boord kan je ontspannen en ook het een en ander aan eten kopen. Ook handig is het kunnen gebruiken van het toilet op de boot. Ik ben van mening dat er veel kleine voordelen aan deze route via Zweden zitten. Het is zeker niet korter, maar zoals gezegd 'prettiger'. Vandaag totaal iets van 800 kilometer gereden in 12 uur tijd. Van vermoeiheid is geen sprake, hoewel ik dat wel had verwacht. Het ging écht prima! Morgenochtend neem ik de boot hier die naar Puttgarden (D) vaart en vervolgens 600 km naar Noord Holland waar een van mijn zussen (Carla) woont. En weer een voordeel: ik kan op de boot mijn ontbijt eten. Ja ja... Deze route is een blijvertje, en ik hoor graag hoe anderen tegen deze route aankijken. Wel eens gedaan? Is dat bevallen? (geen plaatjes helaas, dat lukt niet met de ipad) 


 -