Saturday, 10 December 2011

(124) Uurtje Rijden


Woensdag 23 november stapte ik in de auto om een week of twee in het land van mijn moeder door te gaan brengen.
"Heet dat dan 'vakantie'?"
"Ga je niet liever naar een ver warm land?"
Ach... ieder zijn meug, voor mij is het een tijdje even niet de dingen die ik anders zou doen.
Beetje ontspannen, beetje lezen, bezoekjes afleggen, nieuwe contacten leggen, boodschappen doen.
Ja inderdaad daar hoort ook boodschappen doen bij! Hahaha
Ik had een paar weken geleden mijn laatste pot pindakaas uit de kast gehaald en de bodem kwam langzaam maar zeker in zicht.
Natuurlijk kan je pindakaas ook hier kopen, maar dan is het altijd het grove type, en die is drie keer zo duur.
Ergens diep in iedereen zit er een Hollander die geen cent teveel uit wenst te geven :-)
"ik ben toch niet gek..." zou een mediagigant stellen.

(Familie Reuser; bedankt voor de originele gave!)

Uiteraard gingen weer de standaard dingen mee: Hollandse kaas, drop.. véél drop!, potjes van HAK met bruine bonen, sandwich spread, stroop, poedersuiker... Veel voor weinig! (alles is relatief)
Bij de Brouwmarkt in Almere een bierbrouwketel gekocht, dus vanaf nu mag ik mijn hobby 'brouwen' noemen!
"Damfjell Bryggeriet" heet de onderneming inmiddels, echt wel!
Daar gaan we straks een ongekend heerlijk biertje mee brouwen!

Nederland

De vorige keer dat ik er was, precies een jaar geleden, vond in de cultuurshock groter. Nu was het meer een knop die omging, en accepteerde dat Nederland een apart land is met aparte dingen en gewoonten. Toch viel een bepaald ding me speciaal op en dat is; alles is hier zó geordend! alles is netjes gemaaid, en recht toe recht aan, vooral de rijen bomen! Percelen netjes afgezet met hekjes, en de straten in kunstzinnige patronen.

Ik heb het de afgelopen weken vaker gezegd; bijna alles is hier te bereiken na "een uurtje rijden".
In dezelfde tijd die ik nodig heb om naar de stad (Skien) te rijden ben ik in NL een provincie (of soms twee) verder!
En het verkeer... ach ja ik ben het verkeer op de rondweg van Oslo gewend. Het enige verschil is dat de wegen in NL hier en daar extreem breder zijn en als er een file staat, dan staat het er écht vast! Vorige week dinsdag reed ik om 8:30 van Naaldwijk (ZH) naar Hoorn (NH) in zeggen en schrijven 2,5 uur!!!
Omdat ik een afspraak had kon ik niet later vertrekken. Ach ja, heb ik dat ook weer eens mee mogen maken, ja toch?!

(10 cm sneeuw)

Eerste Sneeuw

Of toch voor mij, want het had een week eerder al gesneeuwd in Drangedal:
8 december kwam ik vanaf de boot naar Larvik en werd ik zoals verwacht en gehoopt (wees voorzichtig met dergelijke uitingen van hoop!), ontvangen door sneeuw op de weg en even later ook in de lucht…
Regelmatig ging het over in regen of natte sneeuw. Op een besneeuwd wegdek is dat trouwens geen probleem, maar op de voorruit zorgt het voor vervelende plaktoestanden!
Op de weg door Drangedal lukte het me door de zware sneeuwval en als gevolg slecht zicht niet om harder dan 40 km/uur te rijden. Groot licht werkte averechts… en het plakken op de voorruit zorgde ervoor dat heel de tank met 3 liter ruitensproeier vloeistof leeg was toen ik nog een paar kilometer moest… gelukkig was dat geen probleem, maar het heeft er wel voor gezorgd dat er voortaan een extra liter in de auto meegaat!!! 

Mijn Katjes!

Ja... bijna zielig! De katjes wisten zich geen raad met mijn thuiskomst. Ik heb zoveel kopjes gehad, dat het erop leek dat ze die hadden opgespaard! :-)
Ze waren niet te stoppen! Ze moésten geaaid, en geknuffeld worden. Op schoot ook al was het maar voor twee tellen...
Er werd niet meer gespeeld, en de bak met voer bleef maar vol... 
Het bedelen in de keuken was extreem, en de brunnost was niet aan te slepen!
Het heeft toch wel een paar dagen geduurd voor ik het idee had dat ze weer een beetje in hun normale doen kwamen.

Ik kan er in ieder geval weer een jaartje tegen.


"Het schenken van geld getuigt van gulheid.
Het schenken van tijd getuigt van liefde." 
Ninon de l'Enclos


-