Sunday, 1 January 2012

(127) Godt Nytt År!


2012... een jaar vol verwachtingen! Een jaar vol hoop!
Een jaar van ommekeer volgens sommigen.
Voor mijzelf betekent het een jaar met nieuwe uitdagingen en vast ook de daarbij horende beproevingen.

Ik wens ieder een bijzonder jaar toe! 

Kwakkelwinter

Gisteren bij vrienden geweest om de jaarwisseling te vieren; het was erg gezellig!
Gezien de afstand naar Ulefoss leek het ons het beste als ik bleef slapen en kon ik dus lekker een biertje drinken! Toen ik vanmorgen uit het raam keek was er een flink pak sneeuw gevallen (10-15 cm) en zag de omgeving er weer uit als een kerstkaart!
Tegen twaalven ging ik weer richting Grova en was het begonnen met zachtjes regenen... logisch want de temperaturen waren na slechts een dag van lichte vorst (-8) weer boven het vriespunt gekomen.
In de hele omgeving waren de sneeuwschuivers al flink actief geweest, en de wegen waren goed begaanbaar; een beetje glibberen hoort erbij!
De komende week voorspellen ze meer van hetzelfde en ook veel regen.
20 mm voor dinsdag, wat voor een deel in de vorm van sneeuw zal vallen. Ik ben benieuwd of ze dat bij het weerinstituut goed hebben ingeschat, en dat het niet allemaal als sneeuw zal vallen...
Weet je hoeveel 20 mm regen in de vorm van sneeuw is???
Ik denk dat het wel eens op een méter sneeuw uit zou kunnen komen... uffta!
Liever niet zeg! Voor de zekerheid blijf ik dinsdag maar lekker thuis, en gaan we (Snuf, Snuitje en ondergetekende) lekker vanachter de geraniums kijken hoe de natuur haar ding doet....hahahaha


Vuurwerk!

Vorige jaarwisseling was ik op Gautefall, dus was dit de eerste keer dat ik het vuurwerk in de 'bewoonde' wereld zag. De hoeveelheid vuurwerk was niet bijzonder te noemen, maar wel van het fraaie soort. Even voor twaalf uur begon men met het afsteken en half een was het klaar.... echt waar! Gewoon niets meer gezien of gehoord! Hahahaha 
Ulefoss is met ongeveer 2700 inwoners trouwens écht geen klein plaatsje, dus zou ik denken dat dit de normale Noorse traditie is. Bijzonder! :-)

Piggdekk  

In 2010 heb ik het over de bandenkeuze gehad, en sinds ik op een plek woon die niet aan de openbare weg ligt, ben ik qua mening een beetje meer richting banden met spijkers geschoven. Winterbanden zonder die dingen, zijn op een pad waar uitsluitend ijs ligt, praktisch waardeloos! Eigenlijk zouden we zand moeten strooien!
Deze week was het door de wisselende smeltomstandigheden niet langer mogelijk om mijn garage te bereiken! 
Het, niet echt steile, heuveltje was steil genoeg om ervoor te zorgen dat de auto met spinnende banden tot stilstand kwam en ik langzaam achteruit gleed... Een rare gewaarwording! Ik moest de buurman vragen om mij met zijn tractor te helpen, want ik stond midden op het pad en kon nergens meer heen! Hij heeft ervoor gezorgd dat ik mijn auto op een inham kon parkeren.
Met spijkerbanden had ik zonder moeite deze ijsbaan kunnen trotseren. Lastig hoor die keuze van banden!
Als je in de winter naar NL wil, zal je toch echt de normale banden moeten hebben, wat betekent dat je dus in totaal drie sets banden moet hebben! Die krijg je uiteraard niet voor niets! Maar ja, wat moet je anders?
Voorlopig hou ik het bij de huidige banden, en ga ik volgende winter maar eens verder kijken.


"Het doel van alle ervaring is de werkelijke waarde 
der dingen te ontdekken." 
Krishnamurti

-