Sunday, 22 January 2012

(130) Welletjes


Inmiddels ben ik twee jaar met het bloggen over mijn avontuur bezig geweest.
Bij dit evaluatiepunt aangekomen, heb ik geconcludeerd dat ik het meeste nu toch al wel gezegd heb over mijn emigratieproces, en kan ik het als afgesloten beschouwen.


Dat betekent trouwens niet dat ik 'stop' met bloggen, maar slechts dat de regelmaat eruit gaat.
Vanaf nu zal ik een artikel schrijven als mij iets opgevallen is, of dat ik meen dat iets een artikel waard is.


(gisteren 30 cm verse sneeuw)


Resume


Twee jaar geleden besloot ik de stap te nemen en te vertrekken naar mijn huidige thuisland; Norge!


In artikel (2) van de serie stelde ik dat de waarde van de woningen hier gelijk lag aan een twee kamer appartement.... ik had toen geen idee hoe waar deze gedachte was, en ik dus exact voor dat geld nu een prachtige vrijstaande woning bezit die inderdaad op 50 meter vanaf de buren staat!


Ik was van mening dat de taal in de praktijk sneller opgepakt zou worden dan met een cursus. Dat is zeker waar gebleken. Ik kan me prima in het Noors verstaanbaar maken, echter is het wel handig als je toch aan je woordenschat werkt. Doe je dat niet, blijft het gesprek vaak erg simpel, en dat wil je op de langere termijn toch wel zien verdiepen, denk ik.


in Artikel (5): ik nam me voor weer tuinder te worden; ik kan wel zeggen dat dit gelukt is :-)


in Artikel (6) besloot ik op termijn (minstens) twee katten te willen hebben in huis; aldus geschiedde!


Op 23 januari 2010 had ik voor het eerst persoonlijk contact met Lammert van de gemeente Drangedal die met een stand op de emigratiebeurs in Hoevelaken stond. Er werd besloten een afspraak te maken om over een maand naar Drangedal te komen.
Tot dat moment ging ik mijn wat intensiever verdiepen in het økologisk kweken van groenten, en met name in de vollegrondsteelt... ik had alleen verstand van groenten uit de kas.


Dinsdag 2 maart 2010 kwam ik voor het eerst in Drangedal...! In Artikel (22) las ik dat ik van mening was dat het een provincie was....hahahaha tja het is er groot genoeg voor, maar het is echt maar een gemeente! "Oh… wat een wonderschoon gebied! Elke verwachting die ik had verbleekte erbij!"... en zo is het!


Die week bij het huurhuisje in Bø i Tørdal wezen kijken en besloot meteen daar te willen wonen.
Gesprek met Halvor over de groententeelt gehad en met Lammert gepraat over mijn plannen. Het staat me nog héél helder voor de geest dat Lammert mijn tempo als iets te hoog inschatte. "Heb je er wel goed over nagedacht Piet?".
"Ja, ik heb besloten zo snel mogelijk hier te willen zijn, en dat moet ook ivm de start van een toch al kort kweek-seizoen."
Ik gaf vervolgens aan begin april te verhuizen... aldus geschiedde...


(27) Op 1 april... om 21:00 uur stapten neef Jeffrey en ik in de verhuisauto richting NOORWEGEN! 


Het avontuur dat toen aanving, is nog in volle gang!
Zeer tevreden kan ik terug kijken op het hele emigratieproces, er is nooit een moment geweest dat ik de gedachte had weer terug te willen naar Nederland! NOOIT! 
Ik ben hier thuis, dat is zo en zal altijd zo blijven!




"Geluk is als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn." 
Mahatma Ghandhi


-