Sunday, 29 April 2012

(136) Wijnkelder


Eerst even dit....


Ik word ziek van die Breivik.... elke godganse dag staat dat misbaksel in de landelijke krant! Maar ook in de buitenlandse kranten zie ik die misselijkmakende kop regelmatig! Bah!
Kan er niet gewoon een vrachtwagen zand over die hele zaak? Gewoon het mannetje onder behandeling van kundige doktoren stellen en klaar ermee...?
Ik vermoed dat de enige reden, dat het Noorse volk dagelijks herinnerd moet worden, is omdat het verdriet nog steeds niet over is. En ook dat men nog steeds wil 'begrijpen', het 'waarom' wenst te weten...
Tja... ik ben van mening dat die antwoorden nooit zullen komen, en als er al iets komt wat op een antwoord lijkt, het niet zal bevredigen!
We zullen het ermee moeten doen! Het leven is verder gegaan, het ligt achter ons! 




Boerenkool...


Wat vóór ons ligt is het vollegrondsseizoen! Het komt steeds dichterbij, zo dichtbij dat ik op dit moment kan zeggen dat we over een maand vol aan de gang zijn. In de eerste week van juni zullen we boerenkoolplanten uit moeten planten. De afgelopen week zijn bij ons in de gartneri bijna 15.000 koolplantjes gezaaid. En de eerste zijn prima gekiemd!


Sugar Snaps!


De meest succesvolle groente van de afgelopen jaren was tot voor kort nog slechts theorie, vrijdag kwam dan eindelijk (na drie weken) de zeven kilo zaad binnen. Dit keer werd het in Zweden besteld, omdat het in Nederland in februari al was uitverkocht...
Over een paar weken zullen we die peultjes moeten zaaien; rechtstreeks in de grond met de hand-zaaimachine die ik vorig jaar kocht. Omdat de duiven (ja die hebben we hier ook!) de erwten uit de grond wippen en opeten, zullen we die 3000 m2 met acryldoek bedekken.


Zomerwortels!


Ook de wortels kunnen de komende maand gezaaid worden, ook met het machientje, net als vorig jaar. 4000 m2 dit keer.... klinkt veel, en dat is het ook, als je nagaat dat ik in 2011 maar 250 m2 had.
We hebben er zin in! Maar eerst moet de zoon van de boer het land ploegen en bemesten!




Wijnkelder...


Ondanks, of dankzij het succes met het maken van bier, ben ik vorige week gestart met het gisten van wijn (20 ltr). Gisteren ook al een smaakproef gedaan...
Uh... verrassend was dat! Zo uit het kraantje een glas vullen en vervolgens drinken is namelijk prima te doen, gewoon erg lekker, vind ik! Fruitig uiteraard, en doordat het nog staat te borrelen zit er ook nog wat sprankeling in de vorm van koolzuur in, ook niet verkeerd voor het totaalplaatje bij deze test. En het percentage alcohol.... na een week is het al 12%! Dat gaat snel!!!! Met Bier heb ik na een week immers pas 5%
Maar ja bij het bier gaat één kilo suiker, bij de wijn gaat VIER kilo! Wat dus in één week OP is....hahahaha Bizar!


Ha det! 


(Ik ga trouwens weer gewoon wekelijks bloggen)

"Stel jezelf voordat je ergens aan begint altijd de vraag of het je dichterbij je doel brengt of er verder vanaf." 
Zig Ziglar

-