Sunday, 6 May 2012

(136) Grova-Wandeling


Over zeven dagen woon ik alweer een jaar in dit prachtige huis in het eveneens prachtige Grova!
Toch was ik nog niet eerder in de gelegenheid (waarom eigenlijk niet?!) om in de nabije omgeving te gaan wandelen!
Afgelopen zondag trok ik de wandelschoenen aan en ging te natuur in. 50 meter terug het grindpad op leek een pad omhoog te gaan, dus hop met de beentjes! Je hebt in de natuur meestal te maken met de paden die het wild gebruiken, en die zijn vrij betrouwbaar. Ze leiden je nauwelijks naar onbegaanbare stukken, en als er een steile rotswand is, gaat het spoor er netjes omheen. Het wild volgt deze paden bijna dagelijks op weg naar water of een gebied waar voedsel is. Beproefde paden dus!


Het werd een wandeling met veel hoogteverschillen; zeker in het eerste stuk ging het vrij steil naar boven. Af en toe stoppen om op adem te komen en achterom te kijken en genieten van het uitzicht!
Het blijft bijzonder om te zien hoe snel je al een heel eind geklommen bent en de wereld in het dal steeds kleiner zien worden. 
Bij elkaar twee en een halfuur gewandeld, met daarin genoeg rustmomenten.
Op een bepaald moment kwam ik op een dumpplek voor elandresten... okay....!? Het kwam me vreemd voor dat men gewoon ergens in het bos een plek heeft om botten, en met name 'schedels' van geschoten wild te dumpen... dat kan blijkbaar in Norge... Bij elkaar heb ik tussen de 10-15 schedels van elanden geteld, die allemaal open en bloot in het gras lagen. Bizar!




Hier wat foto's van die onderneming


Stookhout & Varmepump


Inmiddels heb ik een goed beeld van de hoeveelheid stookhout die ik in de winter nodig zal hebben. De afgelopen week heb ik het deel dat nog op de gartneri lag (85 zakken van 60 ltr) verplaatst naar Grova, en ligt het nu in de garage veder af te drogen. Ik had zoveel hout gekloofd dat ik ook de volgende winter geen gebrek zal hebben.
Gemiddeld kan je er vanuit gaan dat je een zak van 60 liter per dag per etage (kachel) verstookt. Dat dit gegeven niet een op een naar een ander huis te vertalen is, spreekt voor zich. 
Ik heb met slechts één kachel gestookt, en af en toe de kachel in de kelder (eens per week) aan, om het aldaar vorstvrij te houden.  


Mijn conclusie is verder dat een combi met een varmepump aan te raden is. 
Een gekochte zak van 60 ltr hout kost namelijk al snel meer dan je aan elektra verbruikt met een dergelijke heater (1000 watt gemiddeld denk ik). Voorzichtig mag je er wel vanuit gaan dat beide methoden van verwarming in elkaars buurt komen qua kosten. Voor volgende winter zal ik dan ook een 50/50 combi gebruiken. Niet zoals in de afgelopen winter uitsluitend op hout willen stoken met af en toe een beetje hulp van de varmepump. Ik was echt van mening dat stroom duurder zou zijn, dan met hout stoken! Misvatting dus!


Holte 2012


Gisteren voor het eerst op Holte gewerkt. 
Zoals elk jaar is het eerste werk dat gedaan moet worden; opruimen! 
Samen met Ben hadden we er een volledige dagtaak aan, en klaar is het nog niet.
- gronddoeken; uit de grond getrokken, opgerold en naar de gartneri verplaatst.
- de stokken van de peulvruchten van touw en gaas ontdaan, verzameld en ook die naar de tuin gereden.


Op dit stuk grond zal weer gras komen en wij verhuizen naar een 'vers' stuk land. 




"Beter dan duizend woorden is één overwogen woord dat kalmte schept in wie het hoort." 
Boeddha


-