Sunday, 13 May 2012

(139) Nieuwe Oogst!


Deze week was het dan zover... de eerste levering is gedaan richting onze nieuwe klant!
Hij wilde zoveel in een keer dat we alweer meteen uitverkocht waren....pffff
Als hij in de zomer ook zo enthousiast is met het afnemen van boerenkool en peultjes, dan zitten we gebakken!

Of we ook nog iets aan onze oude klant gaan leveren wordt nog niet duidelijk. De grossier die voor Kolonihagen werkt en er mede-eigenaar van is, reageert écht helemaal nergens op! Niet op emails, neemt de telefoon niet op, en belt ook niet terug na onze ingesproken voicemail.... RAAR!
Kijk, als ze liever niet met ons in zee willen, kunnen ze toch gewoon "nee, bedankt" zeggen? Mij hebben ze geleerd dat 'nee' ook een antwoord is. Maar ja, we hebben te maken met de Noorse cultuur waarbij men erg bang lijkt te zijn voor duidelijke afspraken. Soms denk ik dat ze er vanuit gaan dat het vanzelf overgaat als ze maar niets doen, en daar hebben ze af en toe wel gelijk in (helaas).


Nieuw zaaiwerk.

Deze week weer een grote hoeveelheid gezaaid: 1300 romanosalat, 1000 hjertesalat, 600 rucola en 200 courgettes.

De komkommers groeien geheel naar wens en waren al zo groot dat ik ze in trays gezet heb met een ideale afstand voor de verder opkweek. Hetzelfde zullen we volgende week met de tomaten doen.
Ik ben van mening dat de jeugd van de plant een belangrijke fase is, net als bij mensen wordt er dan iets gevormd, krijgen ze iets mee. Op tijd watergeven, bijmesten en vooral de planten genoeg ruimte geven, is superbelangrijk!

Over een week of twee kunnen de planten op hun uiteindelijke plek komen te staan, maar dat kan mogelijk ook volgende week al gebeuren als we de tomaten gaan verplaatsten. Op de gartneri hebben we toch al te vaak dingen meerdere keren in onze handen...


Spaarvarken...

De kleinste munteenheid: 50 øre, is niet langer een geldig betaalmiddel, en wordt onder andere bij de bank ingezameld voor het kankerfonds.
Ik naar de bank met de muntjes van de zaak die we aan dit doel wilden schenken. Vraag ik aan de mevrouw achter de balie waar ik die kan deponeren. Wijs ze naar een glazen spaarvarken op de balie. "javel" zeg ik (= okay in het Noors). Vervolgens probeer ik de opening te vinden waar ik de øre's in kan gooien, maar die vind ik niet. De dame geeft aan dat ik de 'standaard' smalle gleuf aan de bovenkant moet gebruiken. "dus ik moet ze allemaal stuk voor stuk inwerpen?". Ze knikt bevestigend.... nou ja!!!! Het zou zomaar 'humor' kunnen zijn als ze het niet zo serieus bedoelden!

  • Onderstaand een artikel geheel in het teken van Snuf & Snuitje die volgende week jarig zijn!



"Succes is de vaardigheid van de ene mislukking naar de andere te gaan zonder je enthousiasme te verliezen."
Winston Churchill