Sunday, 27 May 2012

(141) Hagesenter


Laat ik het eens hebben over onze andere zakelijke 'poot'; het verkopen van planten en dergelijke. Het tuincentrum draait ik deze periode optimaal!!! Goede omzet en een grote hoeveelheid klanten die dagelijks bij ons langs komen om weer wat nieuwe plantjes te kopen. Ook de potgrond-verkoop gaat volgens plan. Erg grappig dat je bepaalde gezichten meerdere keren per week terug zie komen. Duidelijk tevreden met onze toko, zal ik maar denken.
Omdat we onze aandacht hebben verlegd naar het telen van groenten, is het zo dat we de perk- en vasteplanten inkopen bij een 'lijnrijder'. Vaak is dat spul dat uit Nederland komt, en de kwaliteit is daardoor ook vrijwel 'super'. Zelf opkweken is vaak duurder dan inkopen, hebben we geconcludeerd! Buiten het feit dat de kassen nu met groenten staan.

(de komkommers gaan érg goed!)

Varmepump vs Airco

Inderdaad is het ook hier in het hoge Noorden knap warm geweest de afgelopen week, en vandaag ook….pfffff
Ben ik naar een 'koud' land verhuisd en zit je toch ineens weer te smelten van de warmte! Ik hoorde iemand vertellen dat het de afgelopen week warmer in Norge was dan op Ibiza… 't moet niet gekker worden! :-)
Twee weken geleden stond de varmepump nog aan om het huis s'morgens van 16 graden naar 20 graden te verwarmen, nu is het aan het eind van de middag (bij thuiskomst) 26 graden en heb ik hem voor het eerst op 'koelen' gezet. Nu koel ik niet extreem natuurlijk; gewoon naar 23 graden ofzo, maar dat gaat prima met dat ding.
Ook voor komende week wordt er warm weer voorspeld.
Dat is prima voor de aardappels en aardperen die inmiddels in de grond zitten. Die zullen met een sneltreinvaart gaan kiemen (spruiten)! Dat is alvast helemaal goed!
Voor de koolplanten die ik de komende week wil uitplanten is het erg lastig weer; op de dag is het zó warm dat de planten meteen slap zouden gaan als ze worden geplant… Ideaal zou zijn om ze uit te planten als het bewolkt weer is, de temperatuur doet er dan niet zoveel toe.


Snuitje…

Een paar dagen geleden is het nieuwsgierigste poesje, ziek geworden. Volgens mijn zus zou het door de narcose van twee weken geleden kunnen komen; het is niet ongebruikelijk dat er dan een virus de kop opsteekt. Vandaag was ze gelukkig alweer iets actiever.

Een beetje té actief was ze in het begin van de week… een week nadat ze 'los' mochten kwam ze met een klein vogeltje aanslepen. 'Voor de baas'… ik heb haar vriendelijk bedankt en het dode vogeltje buiten op de veranda gelegd. traditiegetrouw wordt er dan met de prooi 'gespeeld'. Dat is de 'natuur' zullen we maar denken.

Nu hoor ik jullie denken, 'wellicht is Snuitje ziek geworden van het opeten van het vogeltje', tja... dat zou natuurlijk ook zomaar kunnen!


"De aarde is rond en wat het einde van de wereld lijkt, is misschien wel het begin."
Ivy Baker Priest


-