Sunday, 3 June 2012

(142) EL-voertuigen


Vrijdag weer eens naar Oslo gereden met een bescheiden hoeveelheid verse groenten. Zoals bij elke stad loopt het verkeer op een bepaald moment vast tegen de tijd dat iedereen met zijn/haar werk moet starten. Op dat moment duiken er aan de rechterkant op de Bus/Taxibaan ineens voertuigen op met EL op hun kentekenplaat… dat zijn dus gewoon vrij grote elektrisch aangedreven automobielen die met gemak de 100 km/uur halen! Het is hen toegestaan om op de taxibaan te rijden, net als motorfietsen dan in Norge mogen!
Zou ik in de stad werken, zou ik het wel weten! In de stad heb je trouwens speciale parkeerplaatsen waar je de accu op kunt laden. Hoe dat precies werkt, weet ik niet. Maar het lijkt erop dat het praktisch is.

Werken en nog eens werken…

Op tweede Pinksterdag ben je als tuinder uiteraard niet vrij, sterker nog, zo'n dag wordt vaak benut om extra werk te verrichten. Op die dag begon ik om 07:00 uur en had het plan om 'alle' planten in de kassen gepoot te krijgen. Dat betekende tevens dat ik de hele dag op mijn knieën moest kruipen. Tegen vieren, terwijl iedereen dan meestal in een dippie komt, kreeg ik een extra impuls om het af te maken. Rond 19:00 uur zette ik de laatste tomatenplant op zijn plaats van bestemming. Gedaan werk, geeft voldoening! Je vergeet de zere knieën en pijnlijke rug dan snel. Gaat wel weer over...
De dag erna overal touwhangen, de planten eraan vastknopen, indraaien en scheuten verwijderen.

Helaas is er van het plan om de boerenkool geplant te krijgen, niets terecht gekomen!
Het was aan de ene kant te zonnig en winderig, en daarnaast was het werk in de kas ook nog niet op schema.
Prioriteiten verschuiven constant in een bedrijf als de onze. En daar moet je wel tegen kunnen natuurlijk. Volgende week wordt er minder zon verwacht en ook regen, dus een prima periode om planten de grond in te krijgen.


Droogte!

De afgelopen tijd heeft het best wel geregend naar mijn idee, maar toch is de rivier voor mijn huis weer verworden tot een geul die bezaaid ligt met rotsen en keien Fraai! En ik kon zo over de stenen naar de overkant lopen! Het beetje water dat er nog staat of stroomt is minimaal. Ik heb er een aantal mooie foto's van kunnen maken; klik HIER.


Dakhaas…

Zo noemde mijn vader katten altijd, en niet onterecht bleek deze week. Ik had Snuitje, die inmiddels weer helemaal de oude is, al schuin omhoog zien kijken vanaf de veranda. Het leek haar wel spannend om op het dak te springen (???) en ook dacht ze het wel te kunnen halen… ik stond erbij en keek ernaar (vanuit de kamer). Een sprong, en vervolgens hing ze met de voorpootjes aan de dakgoot, waarna ze zich meteen in het geheel het dak optrok. Dat ging maar net goed, moet ze gedacht hebben. Ik heb haar een tijdje laten zitten, en ben toen met de camera gaan kijken. Ze ijsbeerde heen en weer op zoek naar een plekje voor de afsprong. Het is een bekend fenomeen, dat katten dan angstig zijn en blijven waar ze zijn. Zo ook Snuitje, die dus niet meer naar beneden durfde en maar liep te mauwen. Ik heb haar een stoel voorgehouden waarop ze na wat aarzelen sprong. 


"Doe wat je moet doen en de kracht volgt vanzelf." 
Ralph Waldo Emerson

-