Sunday, 24 June 2012

(145) Nationale Hobby


Ik weet niet of het waar is hoor, maar het heeft er écht de schijn van dat Noren in hun nopjes zijn met hun gazon en het 'grasmaaien' als hobby hebben...
Op het tuincentrum komen bosjes mensen als het regent vragen om gazonmest.
Ik denk dan; je gaat mest strooien om straks nóg meer gras te moeten maaien???
Gemiddeld, moet je weten, heeft men hier in Drangedal een gazon die 1.000 tot 2.000 m2 groot is...pffff
Zelf heb ik een gazon die denk ik 500 m2 is en dan ben ik toch echt wel een dik uur aan het maaien hoor!
Kortom; ik snap het niet helemaal....hahahaha
Zouden ze het hebben van een groot grasveld als statussymbool zien dan?
Dat zou zomaar kunnen. Bij mijn huis is er maar een dunne laag grond van een centimeter of 7 die op een rotsbodem ligt. Zelf ben ik als Hollander meer gecharmeerd van rotsen dan van gras. De Noor denkt daar duidelijk anders over.
Ik heb al een stuk gras verwijderd om de rotsbodem weer naar boven te krijgen. Ze verklaren me vast voor gek, maar ach...

(uiteraard hebben we hier een 'verzameling' neergelegd, maar er ligt hoe dan ook best veel!)

Kerkhof

Deze week is het precies gelukt om de zomerwortels gezaaid te krijgen. De grond was woensdag nét droog genoeg om te kunnen zaaien en de dag erna waren de omstandigheden ideaal! Droge grond (niet plakkerig) en mooi zonnig weer bij 18 graden. Toen Rob en ik op vrijdag de laatste rijtjes aan het zaaien waren, begon het te regenen. YES! Perfect voor de kieming! 
Maar goed, het kopje stelt 'kerkhof'... uh ja, het veld waar de wortels gezaaid zijn ligt bezaaid met botjes van pluimvee! Rob had zelfs een ondergebitje van een schaap (denken we) gevonden. Hoe die 'zooi' daar komt is speculeren. Zijn er dieren gestorven en ter plekke weggerot, en daarna ondergeploegd? Komt het uit de stallen met de mest mee? Is het slachtafval vermengd met de mest en over het land uitgereden?
Wat het antwoord ook is, het is een feit dat zoiets in NL ondenkbaar zou zijn! De milieupolitie zou binnen no-time voor de deur staan! Ook dit is dus Norge! Men mag hier blijkbaar véél, héél veel!

(volgende week de eerste komkommers naar de klant!)

Muis in huis!

Jawel... deze week kwam Snuffie met een muis de huiskamer binnengelopen.
"Grote meid!"
Net als een paar weken geleden met de vogel; heb ik het dode dier buiten gelegd, en de deur even gesloten gehouden.
Na een minuut of tien zou ze de prooi (een spitsmuis) wel verorbert hebben, dus deed ik de deur weer open.... juist ja... daar kwam madam weer met de muis in huis *zucht*. Na een tweede poging gaf ik het op en heeft ze wel een uur met de prooi zitten spelen. "Als je een muis vangt; moet je die ook opeten, ja?!" zei ik.
Snuff wéér buiten gezet en zag haar met de muis onder de veranda verdwijnen.
Tegen sluitingstijd; ik heb met de skattjes afgesproken dat ze om negen uur binnen moeten zijn, kwam Snuff wéér met die muis aanzetten...pffff. Ik hield de deur dicht en zei door een kiertje; "Je komt er alleen in zonder die muis!". Ze sprintte weg en wat denk je; komt ze terug zónder muis....hahaha Het moet niet gekker worden!


"Als je weer grip wilt krijgen op je eigen leven, moet je stoppen met de schuld te geven aan anderen."
Annoniem

-