Sunday, 1 July 2012

(146) Steunnetten


Na de peultjes van het acryldoek ontdaan te hebben, kwamen en mooie rijen met plantjes vanonder te voorschijn!
Het zaaien was niet overal even gelijkmatig geweest, maar over het algemeen wel een redelijk resultaat.
Soms stond er een halve meter gewoon niets... en ook geen zaden nog in de grond, dus op dat moment moet de zaaier gehaperd hebben. Wij tuinders hebben daar een achteraf-oplossing voor in de vorm van 'inboeten': men neme een rij met planten die bij voorkeur aan het eind van het veld staat en halen voorzichtig de plantjes uit de grond. Deze plantjes zet je dan op de plekken waar niets staat en klaar is Kees!


Inmiddels is wéér een grote actie volbracht: het plaatsten van de steunnetten voor de peultjes. 180 stalen pijpen zijn 50 cm in de grond 'geplant' en daaraan is het net van twee meter hoog bevestigd. Het was een hele klus maar het is goed gelukt!
En dat zonder palen aan te hoeven schaffen, want die had ik in de winter uit de kas verwijderd met een pijpensnijder

Vorig jaar had ik trouwens paden van 25 meter lang en over Oost-West richting. Dit jaar zijn de paden 80 (!) meter lang en in Noord-Zuid richting aangelegd. We denken dat deze richting een betere stand op de zon heeft; meer schaduw tijdens het werk, en ook betere afdroging van het gewas zal geven.


Knott...

Met andere woorden; een pestvliegje! Eigenlijk is het een héle kleine mug, maar steekt evengoed flink! Daar waar een mug meestal vrij solitair aan het bloedzuigende werk is, zijn de 'knottjes' er in grote getalen! Als het warm/zonnig is verdwijnen ze, en komen terug als het weer koel en vochtig is. In de vroege ochtend en in de avond zijn ze dus het meest actief.
Net als bij een muggenbeet, ontstaat er een bultje dat enorm kan jeuken. Als je net als ik de pech hebt allergisch te zijn voor het gif, kan je drie tot vier dagen 'plezier' hebben van de vele bultjes!
Men zegt dat er dit jaar meer knotten zijn dan normaal, best logisch want het is dit jaar behoorlijk vochtig!
Als je buiten bezig bent, denk je in eerste instantie dat er een hoop fruitvliegjes in zwermen rondvliegen, tot je overal op de onbedekte plekken gestoken wordt... waar zo'n kleine mug de kracht vandaan haalt om te steken weet ik niet! Een gewone mug staat bekend om zijn, sorry 'haar' lange 'boor' die zij in de huid prikt. De Knott heeft daar gewoon niet genoeg omvang voor, dus is het mij niet duidelijk hoe die door de opperhuid heen kunnen komen. Wie het weet mag het zeggen!

Jagers weer op pad!

Deze week is het duo S&S weer op pad geweest om muizen te vangen. Snuffie komt steeds met spitsmuizen aanslepen, maar Snuitje had laatst een flinke 'huismuis' in de bek.
Helaas zijn ze het spelen met de prooi nog niet afgeleerd, en is er van opeten ook zeldzaam sprake.
Ik heb inmiddels een afvalbakje op de veranda staan waar de dode diertjes ingeworpen kunnen worden als ik het 'spelen' welletjes vind.

Gisteren was het helemaal erg! Een dag eerder had Snuff een tijd buiten met haar prooi gespeeld en kwam tegen negen uur (precies volgens afspraak...jaja) binnen zonder de muis. Toen ze gisteren weer buiten mochten, kwam ze binnen een paar minuten weer met dezelfde muis het huis in...grrrrr (dat is mijn gegrom, niet van de poes...)
Over grommen gesproken; sowieso bizar hoe de zusjes hun prooi delen. Het maakt ze niets uit 'wie' er gevangen heeft, de ander mag het gewoon overnemen en er verder mee spelen. Ik kan me van vroeger wel herinneren dat de kat met prooi in de bek flink zat te grommen als je dichterbij kwam! Rare katten heb ik....hahahaha 


Na Lupine trof ik gisteren ook zeer fraaie bermbegroeiing in de vorm van Vingerhoedskruid aan!


"Optimisme bepaalt je ware leeftijd." 
Albert Schweitzer

-