Sunday, 15 July 2012

(147) Nieuwe Schoenen


In een land met zoveel bochten en ruw asfalt, is het een enorme slijtageslag voor de banden van de auto.
Deze week was het dan ook zo dat ik niet langer veilig met de banden kon blijven rijden.
Op mijn Oslo-rit was het, door het steeds slechter geworden profiel, bij tijd en wijlen 'glibberen' op de weg door de hevige regenval en de 'slootjes' in de sporen in het wegdek... Op weg naar huis dus maar meteen een nieuwe set laten monteren bij Dekk Partner in Kragerø.
Daar had ik al eerder 'schoenen' voor mijn auto gekocht, dus een vertrouwd adres met snelle service.

Ik stelde dat het asfalt in Norge aan de banden vreet, en daarmee bedoel ik dat het setje banden die ik vorig jaar liet monteren, nu reeds geheel versleten was!!! Al na 20.000 kilometer dus.
Uiteraard heb ik nu een hardere band gevraagd, want elk jaar een kleine 5.000 kroner uit te moeten geven voor banden is een beetje te gek. 
  
Huismus vs Nachtbraker

Weer een update van mijn skattjes: het is nog steeds zo dat snuffie precies op tijd binnen is. Soms één minuut voor negen, soms 10 minuten vóór...hahahha

Ze lijkt er geen boodschap aan te hebben dat haar zusje zich als een 'uitgaansbeest' gedraagt. 
Snuitje komt elke dag later thuis! Donderdag stond ik om 06:00 uur  voor het raam naar buiten te kijken en in de verte zag ik haar in het hoge gras reuzensprongen maken om maar niet er doorheen te moeten vanwege de ochtenddauw. Uiteindelijk kwam ze over het gazon aanrennen. Maf beest, maar ook wel héél lief!



Damfjell Brood.

Het was te verwachten, niet waar?
Op het moment dat je dingen zelf gaat maken, gaat dat steeds een stapje verder.
Eerst groenten, toen bier en wijn, en nu ook brood!
Nadat ik een recept van internet af had gehaald, begon het experimenteren.
Het recept bleek van geen kant te kloppen en ik deed vanalles fout de eerste keren.
Maar.... nu heb ik het beoogde resultaat! En lekker!!! Hmmmmmm!

(Holte; foto genomen door Jan Nijmeijer)

Groenten.

In de kas is het vol op zomer! De vruchten hangen er in grote aantallen en ook zijn de eerste tomaten aan het kleuren.

Gisteren hebben Frans en Roosmarie voor ons op de boerenmarkt gestaan, en was de omzet niet veel lager dan ik vorig jaar scoorde. Dat realiseren met slechts zes verschillende producten, is niet verkeerd! Om de een of andere manier liep echter de verkoop van komkommersalade die Henk en Aleid voor ons hadden gemaakt, niet zo lekker. We hadden zelfs een smaakproef erbij, en toch werd er weinig van gekocht.

Deze week een aangename verrassing: op maandag had ik gezien dat er een paar paprikaplanten onder de bladluis zaten! Dat ziet een glastuinder liever niet!!! Het betekent vaak dat het zich binnen een paar weken door de hele kas verspreidt.
Nu had ik een week eerder wat natuurlijke vijanden van de luis op Holte gezien, dus op dinsdag ging ik met een jampotje in de hand er een aantal verzamelen.
Eenmaal weer op de gartneri stond ik voor een vraagteken... want de luis was voor een groot gedeelte bruin geworden en leek meer dood dan levend! Er waren maar een paar nog fris groen van kleur. Ik nog aan Henk vragen of hij ze eventueel had bestreden, maar dat was niet het geval. 
Nou ja... de beestjes uit het potje er toch maar bijgezet, en ineens zag ik dat er al natuurlijke vijanden in de kolonie luizen zaten!!! Allemaal hele kleine gele larven die zich te goed deden aan de verse luizen.
Mooi om zélfs in de kas een biologisch evenwicht te constateren!


"Eenvoud is niet het kenmerk van de beginner.
Het is de duur bevochten stempel van de meester." 
Godfried Bomans    

-