Sunday, 8 July 2012

(147) Strijd tegen het Onkruid


'De Kromme Jongens' zongen het al eens; "De strijd tegen het onkruid, nog altijd onbeslist"
En zó is het!

Deze week moesten we een extreem staaltje onkruidbeheersing toepassen, en dat was zwaar! Loeizwaar!
De boerenkool hadden we in een vrij ondiep (het kon niet dieper) geploegd stuk land geplant, en uiteraard kwam het gras op een bepaald moment gewoon weer naar boven. Hele graszoden hebben we eruit moeten trekken, en daar waar dat niet ging hebben we het gras maar zoveel mogelijk weggetrokken. Vijf dagen nadat we op een stukkie geweest waren, stond het alweer 'groen' van het gras.
Gelukkig heb ik de mentaliteit van mijn vader zaliger om elk 'vuiltje' (zo noemde hij het onkruid) uitgetrokken te moeten zien, niet ge-erft.  In mijn wereld is een wilde plant geen vijand, en mag die best een tijdje naast de groenten staan, zolang er maar geen sprake is van overwoekeren.
Nu is gras sowieso lastig om onder de knie te krijgen, maar het realiseert met diens sprieterige blad geen echte schaduw. In zeer zonnige tijden kan het hebben van gras tussen je planten zelfs een voordeel opleveren: iets meer schaduw en met name een vochtiger microklimaat. 


Voor de komende week staat het onkruidvrij maken van de peentjes op het programma. Dat wordt nog wat....pfff.
De wortelplantjes zijn nog maar een tot twee cm hoog en het onkruid al zeker twee keer zo groot. Met het schoffelen zal je vrij makkelijk de grond op plekken krijgen waar je het niet wil; namelijk op de plantjes... 
De peen groeit zó langzaam dat iets langer wachten, geen optie is. Tja... een EKO-tuinder getroost zich geen enkele moeite... dus we gaan er gewoon voor, en hopen dat het aan het eind van de week acceptabel schoon zal zijn.

Zotheid

Inderdaad, de zotheid heeft toegeslagen op Holte!
Een paar artikelen terug gaf ik nog aan dat ik overwoog om een eigen omheining te zetten ter bescherming van de groenten, en na de zoveelste uitbraak van de schapen is het ook zover gekomen en staat inmiddels ónze afrastering naast het 'gatenkaas' hek van de boer!

Salamander

Na alle muizen zie rondom huize Grova het lootje hebben gelegd de afgelopen tijd, moest ook een salamander eraan geloven deze week. 

Ik had wel eens gehoord dat een salamander diens staart kan amputeren als er gevaar dreigt... en nu zag ik dat dus in levende lijve gebeuren. De staart bleef onafgebroken kronkelen! Erg vreemd om te zien!
Uiteindelijk werd het beestje door Snuitje opgegeten; incl de staart.


Bloeiende Courgette

Zaterdag mijn rondje over de velden gemaakt met het fototoestel, en zag tot mijn verbazing dat de courgette het prachtig doen en ook al in bloei staan! Fraai gezicht!

Volgende week verwacht ik dat de aardappels ook gaan bloeien en de peultjes volgen over een week of twee hoop ik.


"De gelukkigste mensen schijnen diegenen te zijn, die geen bepaalde reden hebben gelukkig te zijn, behalve dat ze het zijn." 
Dean William R. Inge
  
-