Sunday, 22 July 2012

(148) De Huid van de Beer


Men zegt dat je de huid van de beer pas moet verkopen als je hem geschoten hebt...
In het ondernemerschap is die regel soms niet zo handig, immers zit je met allerhande planning en speelt tijd een grote rol.
Dit wetende hebben we een paar maanden geleden reeds een nieuwe houtkachel voor de gartneri besteld.
In principe hadden we gehoopt dat hij ergens in oktober werd geleverd, maar deze week werd hij al gebracht.
De Unical Airex 150 kw. Een Italiaans product.
Wát een ding zeg! Wauw! Véél groter dan we vanaf het plaatje hadden ingeschat!
Hij is grofweg: twee meter lang, 180 cm hoog, 80 cm breed.
Er kan 500 liter hout (gekloofd in lengtes van 100 cm!) in en het rendement is met 84 % voor vaste brandstof érg hoog!!!
Veel belovende machine!


Maar eerst zal de oude kachel gesloopt moeten worden en de ruimte klaargemaakt moeten worden voor plaatsing. 
Ach... we hadden toch niks te doen....pffff
Kan er ook nog wel even bij zo'n klus! Het voordeel is wel dat we dit kunnen doen als het regent en we buiten op het land even niks te zoeken hebben.

Word Vervolgd!

Grijpgraag

Deze week stond in het teken van onkruid wieden tussen de zomerwortels.
Die klus is nog niet geklaard, en we zullen nog wel een week nodig hebben voor we 'rond' zijn!
Bij wijze van grap heb ik eens geteld hoeveel keer je per minuut een 'grijphandeling' naar een onkruid moet doen. meer dan 100 x...
Per uur is dat dus 6.000x en per dag (als je dat 9 uur uit weet te houden...) meer dan 50.000 handelingen.
Als je daar geen RSI van krijgt... uff! Nu is RSI in mijn ogen sowieso een dooddoener voor mensen die gewoon niet het gestel hebben om repeterende handelingen uit te voeren, dus maak ik me vooralsnog geen zorgen. Als tuinder moet herhalende handelingen je min of meer zijn aangeboren, en dat zit ook wel bij mij in het bloed.
Dat neemt niet weg dat je aan het eind van de dag behoorlijk verkrampte handen hebt natuurlijk.

Autopass

Misschien heb ik het al eens gemeld.
Evengoed wil ik toch even stilstaan bij het fenomeen 'Autopass', en met name wat dit betekent voor een auto met NL-kenteken. Kort gezegd betekent het 'niets'! Bij mijn weten kan je er zonder kosten onderdoor rijden. Het tolwezen stuurt geen nota's naar Nederland.

Als er slechts 'automatische' poortjes zijn kan je dus zonder zorgen doorrijden; staat er een poortje met bediening of voor betaalkaart, dan wordt je geacht die te benutten. Al was het maar als steun voor de aanleg van imposante bruggen en tunnels. De betaling zie ik dan steeds al een soort van sponsoring voor een goed doel.


"Als je het niet in jezelf kunt vinden, waar verwacht je het dan te vinden?" 
Boeddha

-